středa 25. května 2016

Jeanette a tajemný ostrov #01: Kdo se bojí bouřky, nesmí hrát Tomb Raider

Ruce se mi přilepily ke klávesnici. V sobotu jsem prošvihla svůj oblíbený televizní pořad a připálila jsem štrůdl, jelikož jsem neodhadla čas, který trávím u TR a dobu, po kterou by štrůdl měl ležet v troubě. O kruhách pod očima, protože jsem vysedávala do noci u hry a vstávala časně, abych u ní mohla vysedávat zas, už vůbec nemluvím. Teď, když se mi podařilo se trošku vzpamatovat, bych vám ráda ukázala, kam se nám s Larou podařilo dostat.

Velkolepý začátek naznačující dlouhé, ale nebezpečné dobrodružství.

V první řadě musím zmínit velice kvalitní grafické zpracování hry. Od člověka, který byl dosud zvyklý jen na TR Underworld asi nepřekvapí, že mu padala pusa až na klávesnici, když procházel výtečně zpracovanými lokacemi a obdivoval Lařino do detailu a do reálu vyvedené pozad... ehm, culík. Sympatický vzhled hlavní hrdinky a dokonale živý okolní svět mě přinutil připoutat se na židli a vypnout hru až minimálně po dvou hodinách strávených na ostrově (že jsem se během té doby stala rekordmankou v počtu smrtí Lary Croft během jedné minuty raději také zmiňovat moc nebudu).

Jeanettina brada spadla na klávesnici a úspěšně tam leží po celou dobu hraní. Prostředí je úchvatné a herní struktura je v něm dobře schovaná.
Ten člověk, co měl na starosti animace, při kterých má Lara umřít (a že je jich v té hře nespočet), se asi dost vyžívá v násilí. Zpracování reálné a perfektní, nicméně, když si díky mně Lara ustřelila hlavu nebo si propíchla krk dlouhou železnou tyčí, kolikrát jsem se lítostivě odvracela od obrazovky a proklínala se, co to svojí oblíbené hrdince dělám.

Vyplivlo nás to kdesi na pobřeží, kde je hromada trávy, stromů a trosek. Tohle smrdí průserem.
Vypadá to, že tu úspěšně ztroskotá všechno, co se jen mihne okolo ostrova.
Hlavně nenápadně. V souboji jedna ženská versus dvacet chlapů je třeba postupovat systematicky a opatrně.
Letadlo, které nás má zachránit, skončí stejně jako my. Ačkoliv už záchrana byla evidentně blízko, vypadá to, že to na tomhle ostrově nebude tak jednoduché.
Ve takové rychlosti a s takovým množstvím překážek v cestě je možné během dvou minut Laru nabodnout třeba dvacetkrát na úplně všechno, co je okolo. Já jsem to raději nepočítala.
V TR Legend, Anniversary a Underworld jsem se potýkala s problémy se skripty - Lara minula římsu, ačkoliv byla na dosah, skočila jiným směrem než se dívala nebo špatně zareagovala, když jsem stiskla nějaké tlačítko. Zdá se že se tvůrci poučili a Lara je o něco inteligentnější. Zatím se mi nestalo, že by míjela římsu nebo nevěděla, co po ní chci.
K velké radosti Jeanette (a velkému smutku Lary) jsou tu zase hrobky! Hurá!
Momentka z probíhání ostrovem. Pořád mě to prostředí fascinuje.
Už to není nic pro dětičky. Tak si říkám, jestli se tvůrci při zpracování téhle místnosti nenašli inspiraci ve filmu SAW?
Intenzivní a neopakovatelné herní sekvence hráče doslova připoutají k počítači a vtáhnou do děje během několika vteřin.
Tohle byla skutečně jízda. Ale taky se mi podařilo udělat z Lary krvavou vánoční ozdobičku.
Trosky, odpadky, stará skladiště a opuštěné chatrče. Někdo tu zřejmě ztroskotal už dávno.
Přestřelky jsou intenzivnější a nepřátelé přidávají na počtu i vytrvalosti. Na jednu ženskou je toho dost. Ostatně to je v Tomb Raider zvykem už od začátku.

Zatím hodnotím

Plusy:

  • Výborné grafické zpracování, perfektní hratelnost a děj, který hráče doslova vtáhne.
  • Skvělý přechod cutscén a herních sekvencí, které doslova vyzkouší váš postřeh a reflexy.
  • Vítám nový RPG systém, líbí se mi sbírání zkušeností, vylepšování zbraní a schopností. Je hezky vidět, jak se z vystrašené holky stává odvážná bytost, která si umí poradit v sebezapeklitější situaci.
  • Jsou tu hrobky! Hurá! A jsou plné hádanek.
  • Souboje s protivníky získávají nový rozměr - odlákám jeho pozornost a pak mu střelím šíp mezi oči, oddělám ho potichu? Vrazím mu do hlavy cepín, nebo ho zapálím? Je to jenom na mně a baví mě to.
  • Lara už je trochu lidštější a občas se mnou prohodí pár slov. To se mi líbí.
  • Cestou jsem narazila na spoustu objektů, které postupně odhalují minulost a tajemství ostrova, což pomáhá k tomu skládat příběh jako kousky puzzle.
  • Mám ráda obrovská prostranství. Ačkoliv cesta k dokončení úkolu vede jedním směrem, mám spoustu možností probádat obrovské prostranství, najít tajné hrobky, skryté objekty a nějaké předměty do výbavy. Tím, že cesta není strohá a jednotvárná, je hráč volnější a může si hru víc užít. 
Mínusy:
  • Slečno Croftová, klaním se tvému důvtipu a výdrži. Ale nemusíš mi napovídat s každou prkotinou. Když vidím oheň a benzín, nemusíš mi připomínat, že to půjde zapálit. Nebo když vidím nad propastí obrovský zvon, docvakne mi, že ho musím sundat, abych si otevřela cestu dál.
  • Lara sama přechází do chůze, běhu, skrčí se, brodí se vodou. Že vás čeká přestřelka, poznáte jednoduše tak, že Lara se začne sama chovat jako při boji - začne se sama krýt a vytáhne zbraň, která jí pro aktuální boj připadá nejvhodnější. Moje milá, ztroskotala jsi na ostrově, musela jsi uniknout hodně nepřátelům a málem tě sežrali divocí vlci. Taky ses musela dívat na to jak tvoje kamarády někdo zabíjí a to asi taky nebylo moc pěkné. Máš toho dost. Mám-li se skrčit, skrýt nebo vytáhnout vhodnou zbraň, nech to na mně. Pokud to zvládnu sama, věř, že budu mít i z výhry lepší pocit.
  • Je tu víc mrtvol, než kolik jich bylo dohromady ve všech dosavadních Tomb Raiderech. 

Strávily jsme u toho dva večery a jedno dopoledne a jsme teprve na 33%. Bude to ještě dlouhé. Myslím, že až to dohrajeme, budeme s Larou fakt kámošky, jelikož spolu strávíme hodně času.

Hraní všech ostatních TR level po levelu pořád pokračuje. Po všech těch skluzavkách, bouřkách a chlapech kryjících se štíty si ráda odpočinu u jiného dílu, kde můžu stát jako solný sloup, Lara míří na nepřítele sama a styl hry se mění v přepínání střelba - lékárnička - střelba - lékárniča - save game....
__________________________

Navigace: Jeanettin herní report

4 komentáře:

  1. Moc hezký postup, i screenky jsou krásné. Jen tak dál! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. "Je tu víc mrtvol, než kolik jich bylo dohromady ve všech dosavadních Tomb Raiderech. " :D jn to fakt sedí !! :D tou krví jak se někdy musí brodit, no fujky :D Jinak ten padák byl fakt bomba!! :-) A jsi rychlá, to já jsem teda o moc nepostoupila od posledna, vůbec není čas hrát :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to mi povídej, já jsem taky od té doby zůstala stát. Pořád hledám chvilku, kdy se nebudu moct honit a budu si moct s Larou vychutnat pěkně dlouhou chvíli hraní. Tak doufám, že se zadaří o víkendu.

      Vymazat
    2. jj přesně, uplně nemam rada, když hraju a po pul hodce, hodce to musim vypnout, že někam jdem nebo tak.... prostě i na to hraní si to chce vyhradit čas :) ať si to čloěěk pořadne vychutná a zažere se do toho :)

      Vymazat