sobota 2. června 2012

Co nový trailer dal?

Myslím, že to všichni cítíme stejně - napjatí jsme čekali na nový trailer k Tomb Raideru, který by měl vyjít 5. března 2013 a doufali jsme, že se dočkáme odpovědí na mnoho otázek. Ve skutečnosti vyvolal trailer mnohem víc otázek, než dal odpovědí. A upřmně - zřejmě to byl záměr tvůrců. Smrští úchvatných gameplayů a výstřižků z cutscén v nás zanechali různorodé pocity.

Na druhý pohled se ovšem skutečně na traileru dá najít něco, co odhaluje kousky z nadcházející hry. Ačkoliv se jedná o zdánlivě nepodstatné detaily...

Jaká odhalení přinesl trailer "Crossroads"?

Na trailer jsem se podívala už nejméně pětkrát. A z těch tří minut se mi (a určitě nejenom mně) podařilo zjistit několik skutečností, které přeci jen trošku zodpovídají četné dotazy fanoušků...

Různorodost Lařiných pohybů a nové herní prvky.
Lara je ve svých pohybech tak dokonalá a opravdická, že když se na ni díváme, skoro nevíme, zda se právě jedná o cutscénu nebo gameplay. Jen málokdy se stane, že budeme používat stejný pohyb (běh nebo chůzi). Hned zezačátku bude Lara zraněná. Když půjde, bude se během chůze držet za poraněný bok, bude kulhat a opírat se druhou rukou o stěny jeskyně. Jedná se o herní prvek, který opět dodává hře na reálnosti - hráč se může ještě více ztotožnit s Larou, než jak tomu bylo dříve. Lara také během hraní mluví - sama sobě říká: Co je to za místo? Kde jsme to ztroskotali? Musím se dostat pryč. Mluví k sobě, ale zároveň k hráči. Už z gameplaye je vidět, že hráč a Lara budou silně spojení. Sice jsme byli svědky toho, že Lara na určitých místech začala sama mluvit (v Angel of Darkness nebo v Legend). Bylo to ale v případě, že měla u hlavy mikrofon a mluvila se svými přáteli na dálku. V Angel of Darkness pronesla pár slov k hráči - v podstatě v novém TR půjde o ten samý nápad, jen v lepší míře vylepšený.

Setkání s tajemnem a mysticizmem.
Tajemno, historie, kobky, hrobky. To k TR patřilo od začátku. V traileru je k vidění jakýsi rituální výjev - oběť pověšená na provazech uprostřed jeskyně a kolem ní jsou rozsvíceny svíce. Už dříve vyplula na povrch informace, že Lařiným úkolem bude nejenom dostat se z ostrova pryč, ale i zjistit, co se na něm vlastně děje. Rituální oběť napovídá, že Tomb Raider bude hororový. Ačkoliv se jedná o jiný druh mysticizmu, než na jaký jsme byli zvyklí (Avalon, Xibalba, Egyptské pasti a Podsvětí), i tak bude atmosféra zavánět strašidelně a tajemně. Napovídá to také skutečnosti, že obyvatelé ostrova - ať už původní nebo ztroskotalci - nebudou vůbec mírumilovní.

Zpět k dramatickým scénám a únikům těsně o vlásek.
V traileru se na Laru hroutí kameny a je patrné zpomalení času, kdy hráč musí rychle zareagovat, aby Lara unikla smrti. Nemám na mysli mačkání správných tlačítek, tentokrát jde o to ve zpomalené situaci Laru správně navigovat pohyby a směrem, aby nezemřela (vzpomínáte na TR Underworld na hořící loď?). Je jasné, že na divokém ostrově se takových situací vyskytne víc, než dost.

Nové pohyby jdou ruku v ruce se starými.
Způsob, jakým Lara leze po žebříku nebo po římsách připomíná (dnes již trochu) starý dobrý TR Underworld. Zároveň ale Lara používá víc než dost jiných pohybů - používá luk, při chůzi se drží za zraněný bok, běží skrčená, aby unikla pozornosti nepřátel. Nakombinování starých a nových pohybů je velmi dobrým tahem - hráč nejen že objevuje na hře nové, ale zároveň si připomíná to staré. Má pocit, že stále hraje Tomb Raider - a to budou u nového dílu cenné chvilky, vzhledem k tomu, kolik věcí je tu "nových".

Nový styl boje, nový důvod boje.
V traileru si můžeme víc než často všimnout, že Lara míří lukem nebo pistolí zblízka (jakoby z pohledu první osoby). Ruční míření už bylo v TR Legend, Anniversary i Underworld - ale ještě nikdy to nevypadalo tak opravdově jako v Crossroads traileru. Byly zde ukázány luk a pistole, ale není vyloučené, že se objeví další zbraně. Otáčení postavou Lary určitým směrem a zaměřování opět pomáhá hráčům vžít se do role Lary Croftové a chtít s ní uprchnout z ostrova pryč. Navíc zde Lara poprvé v historii zabíjí z jiného důvodu, než proto, že jí stojí nepřítel v cestě - musí si najít obživu. Divá zvěř je zároveň nebezpečím, ale i potravou...

Nádech moderna i na pustém, zapomenutém ostrově.
Lara se snaží pomocí vysílačů, které byly na lodi, spojit s Conradem Rothem (a evidentně se jí to daří), navíc má vysílačku připnutou za opaskem - zřejmě bude spojení s Conradem víc, než časté, Lara se k němu zřejmě bude chtít dostat. Pocit, že člověk není sám a může se alespoň s někým spojit, zmírňuje dojem frustrace a strachu na pustém ostrově - pro Laru i pro hráče. Zároveň Tomb Raider napovídá trošku moderní stránkou - to, že jsme na pustém ostrově ještě neznamená, že se z TR stane Robinson Crusoe. I tak budeme techniku používat výrazně méně, než tomu bylo kdy dříve.

Nové tváře?
Conrad Roth byl dosud jedinou další oficiální postavou, která se v Tomb Raider objeví. V druhém traileru se ale objevilo dalších nových tváří naráz. V první řadě jakási mladá slečna, která se dostala do zajetí vojáků, nebo možná obyvatel ostrova? Každopádně se jistě jednalo o osobu, kterou Lara zná. Zřejmě další ze ztroskotalých Endurance. Lara a Conrad jistě nebyli jediní v posádce lodi. Je dost pravděpodobné, že později se objeví další nové tváře. Osobně si myslím, že jde o Lařinu bývalou spolužačku nebo kolegyni z oboru, která se vydala na výpravu společně s Larou a Conradem. Crystal Dynamics se vyžívají v ženských postavách v Lařině věku a s krátkými vlasy, všimli jste si? Kdo ovšem byli muži, kteří zajali onu slečnu a později i Laru? Evidentně se tu vyskytují minimálně dvě skupiny lidí - jedni se snažili Laře pomoci, druzí ji zajali a používali na ní násilí...

Různorodost a střídání pohybů.
Na každou herní část jiná výbava pohybů. Jednou budeme zběsile utíkat před valícími se kameny, podruhé opatrně překračovat lávku, abychom se nezřítili, jindy budeme lovit a v další části se budeme muset se svázanýma rukama dostat z pozoronosti nepřátel. Opět skutečnost, která je zde pro dobrý zážitek ze hry. Ovšem na druhou stranu je to také skutečnost, která ze hry Tomb Raider chvilkami dělá něco, co tak úplně Tomb Raider není - byli jsme zvyklí využívat Lařiny pohyby, část puzzlů byla založena právě na tom, jak je efektivně využít. Tady už to evidentně nebude možné.

Potvrzená přítomnost lidských nepřátel, ne jenom zvěře.
Jak bylo vidět z traileru, kde se Laru jeden z domorodců pokusil násilím zneužít, je jasné, že se o přátelské obyvatele nejedná, protože jinak by necítili potřebu ji svazovat. Logicky z toho vyplývá i výskyt střelného arzenálu, který drze ukradneme z jejich inventářů. Zatímco zvěř poslouží k obživě a té divoké se budeme muset ubránit, lidé se zde vyskytují také. Přátelé i nepřátelé. Ovšem proč jsou tak nepřátelští a brutální a co zde vůbec dělají, to je prozatím záhadou. Možná se bude jednat o další hledače pokladů, kteří měli stejný cíl, jako Endurance.

Pistole budou.
Jedním z nejčastějších dotazů, které padly při prvních zveřejněných článcích u Tomb Raider, bylo to, zda budeme používat pistole. Lara zde totiž postrádá svou charakteristickou dvojici pouzder na zbraně. Dosud byli fanoušci v napjatém očekávání, protože spousta z nich si nedokázala Laru bez pistole představit. Část z nich ale nový trailer jistě uklidnil - střílet se bude. Možná ne ze dvojice pistolí, za což část fanoušků asi stále bude trochu naštvaná, nicméně chvilka, kdy se Lara zmocní zbraně a střílí po nepřátelích, velkou část fanoušků jistě uklidnila. Stejně tak zpomalení času v gameplayi napovídá skutečnosti, že se i tady bude vyskytovat něco jako headshoty a adrenalinové momenty - tedy zpomalení času a během něj zaměřit nepřítele a jednou ranou ho srovnat se zemí. A možná - jak ukazuje několik scén - se mladá archeoložka ve svých 21 letech dopustí své první vraždy... Na pustém ostrově jí to nejspíš bude justicí odpuštěno.

Skripty.
Naše veleslavné skripty, kdy Lara vidí před sebou římsu a nechytí se, skripty, které většinu hráčů dovádí k šílenství. Ano, i tady se zřejmě objeví - chytání se na poslední chvíli, nebo Lara sklouzne, římsy schované v prostředí tak důkladně, že je skoro nelze najít, to připomíná známé díly. Doufejme, že už budou tak přizpůsobené, že se Lara i v těchto drsných podmínkách uvolí a chytí se, že skripty zafungují, jak mají. Že bude minimálně padat z říms a že se chytí hned, jak zmáčkneme tlačítko posledního zachycení...

"I hate tombs!"
Také vás ta věta od Lary tak zaskočila? Lara Croftová, která pronese: "Nenávidím hrobky!", to je asi nějaká jiná Lara Croftová... Možná že ne. Nejspíš právě tak chtěli tvůrci v Laře vzbudit její lásku k hrobkám. Tím, že je bude zpočátku tak nenávidět, až je nakonec začne mít ráda. Uvidíme. Doufejme jen, že "znovuzrození Tomb Raidera" díky tomu nebude vypadat tak, že Lara bude nenávidět hrobky a už se do nich nikdy nevydá, ba naopak se z ní stane někdo úplně jiný s averzí k historii a tajemnu. To už bychom skutečně byli u jiných titulů... Stejně tak si všimněte, že Lara má v pravém uchu náušnici a z pod trička jí vykukují ramínka podprsenky. Že by tentokrát dala i více najevo svou ženskost?

Otázek je zkrátka mnoho. A odpovědi se zřejmě dozvíme až v březnu. Do té doby doufejme, že tvůrci nebudou skoupí a vytvoří pro nás nějaký další pěkný gameplay nebo screenshoty, aby nám to čekání lépe uteklo...
_________________________

Zpět na Archiv novinek

Navigace: TOMB RAIDER: Archiv novinek

6 komentářů:

  1. Všiml jsem si, že v tom pravém uchu má náušnice dokonce dvě, hezký detail :-) Na Tomb Raider Chronicles je hezký render v hooodně vysokém rozlišení (ale to ty jistě víš :-)

    Jinak velmi zajímavé postřehy a řekl bych, že v několika situacích jsi to vystihla přesně (že ty na tý hře pracuješ s Crystalama :D).

    A ještě mě napadla jedna věc- kromě hry samotné se těším i na sběratelskou figurku touto Larou inspirovanou :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trefil :) Vím :)
      Sakra! A je to venku!

      Na figurku? Já znám z chystaného TR zatím jednu. Víš o nějaké? :)

      Vymazat
    2. Já to vždycky věděl, že máš ty informace z první ruky ;-)
      O figurce zatím nevím, řekl bych, že nějaká oficiální vyjde až společně s tou hrou (nebo těsně před). Každopádně si troufám tvrdit, že bude moc hezká :-)

      Vymazat
    3. Jo, no snažím se :)
      Zatím vím jen o jedné, nicméně pokud vyrobí figurku k novému TR NECA, tak to se budu taky moc těšit - figurky od NECy mám nejradši :)

      Vymazat
  2. už se na tu hru strašně těším :)
    ale jako obvikle... někteří to už odsuzují (aniž by to hráli) ale já to miluju :) do té hry dávají snad vše co ve hrách zbožňuji :)
    Akci, menší RPG systém (alijas vylepšování), boj o přežití, ten systém střelby atd... :)

    OdpovědětVymazat