pátek 9. března 2012

Jeanette's the 15th Anniversary Gallery: Tomb Raider VIII - Underworld

Vydávání Tomb Raideru se vrací zpět do nostalgického listopadu... V případě TR Underworld připadá na rok 2008. Stejně jako listopadová atmosféra, i atmosféra TR Underworld se nese ve jménu temna, sychrava a deště. Ještě aby ne - vydáváme se pro Thorovo kladivo a s ním přímo do bran tajemného Podsvětí... A to se známými tvářemi a svou vlastní minulostí v patách.

TR Underworld - oproti předchozím dílům od Crystal Dynamics - slaví lepší úspěšnost a prodejnost. K roku 2009 si ho zahrály necelé 3 miliony hráčů. Příběh, který tematicky navazuje na události otevřené v TR Legend a zároveň na události načaté v TR Anniversary, vůbec není zlý (není ani příliš dobrý, ale byly tu daleko horší). Lara Croft se sice opět honí za minulostí svých vlastních rodičů, nicméně je vidět, že tvůrci zaznamenali od poslední hry pokrok. Povedlo se jim šikovně zakomponovat prvky příběhu a hry, takže jsme v rámci TR Underworld procestovali hned několik koutů světa. Přichází několik inovací - například novější engine, který skutečně vypadá tak reálně, že ho možná nepředčí ani skutečnost a hlavní postava tentokrát získává pohyby skrz techniku motion capturingu - poprvé v historii TR jsou Laře propůjčeny schopnosti skutečné ženy, v tomto případě gymnastky Heidi Moneymaker. Tomb Raider je díky tomu zase o něco reálnější. Hlas Laře opět propůjčuje Keeley Hawes - tentokrát ovšem naposledy...

V příběhu je několik zajímavých prvků, které hráči s radostí přijali i odsoudili. Například znovuuvedení na scénu drahou (ne)přítelkyni Amandu Evertovou či (ne)smrtelnou bohyni Jacqueline Natlu. Přichází Doppelganger - charakter, který si díky Underworldu získal skoro tolik fanoušků, jako má sama Lara. Trošku "vylepšená" verze dvojnice bez kůže, kterou známe z TR 1, a která Laře způsobí nemalé potíže. Lařini přátelé prošli velkou změnou vzhledu a jeden z jejích dobrých známých - Alister Fletcher - přichází díky nešťastné náhodě o život. Navíc - Lara (snad už konečně) zjišťuje, že navrátit maminku z Avalonu (či Helheimu) zpět mezi živé není dobrý nápad, jelikož Lady Amelia už není to, co bývala... Společně s Larou se vydáme do Středozemního moře, Thajska, Jižního Mexika nebo pod útroby jejího vlastního obydlí...

Systemově dobře navazující na Legend (ukládání pomocí checkpointů, co level = to lokace, podobný outfit Lary), ale přesto přináší pěkný zážitek všem hráčům Tomb Raider, ať už zastáncům klasických dílů, nebo novějších dílů. Hádanky už nejsou tak bezduché a jednoduché jako v TR Legend, občas se na nějakém místě dost zasekneme kvůli tomu, že nemůžeme najít nějakou páčku nebo spoušť (což opravdu hodně připomíná klasické díly) a celkem velká různorodost nepřátel. To všechno dělá z TR Underworld velmi pěknou hru. Starodávné mechanismy působí dojmem promyšlenosti a zároveň příjemnou atmosférou historie.

Dokazují to i recenze, které říkají, že "Crystal Dynamics skutečně jsou schopni poučovat se z vlastních chyb a zdokonalovat se". Jsme zvědaví, jak se zdokonalí pro příště u dalšího titulu s názvem TOMB RAIDER, u něhož máme údajně "zapomenout na vše, co jsme až dosud s Larou prožili".
Tomb Raider Underworld jednu velkou kapitolu v historii Tomb Raider uzavírá... Už žádný Alister, už žádný Zip, už žádná Amanda, možná už ani žádná (stará dobrá) Lara.

Uvidíme, jak to nakonec všechno dopadne... Jedno je ale jisté: má-li být TR Underworld skutečně jakýmsi završením jednoho okruhu série Tomb Raider, pak je to zakončení - pro někoho méně, pro někoho více, ale rozhodně - vskutku vydařené...
________________________________

2 komentáře:

  1. Nemůžu si pomoct, ale i když jsem "odkojenej" na Tomb Raiders od Eidosu, tak i díly od Crystalů se mi moc líbí. A jestli už v Legendu bylo prostředí vymodelováno moc pěkně, tak v Underworldu je doslova fantastické. Navíc i ty malé vychytávky- jak si Lara rukou odhrnuje různé větve apod., nebo jakým způsobem přeskakuje menší zídky- hru zase posunují kupředu.
    A nakonec i ten příběh samotný (i když mírně klišoidní) je docela zajímavý, plus návrat Natly- u mě má Underworld za jedna (s menším mínuskem :-p).
    Jinak moc hezký článek, chválím ;-)

    OdpovědětVymazat