čtvrtek 8. března 2012

Dvourozměrné dobrodružství s Larou Croft

V listopadu roku 2008 vyšlo hned několik verzí hry TR Underworld. Pro PlayStation 2, pro X-Box 360, pro PC (každá ta verze je úplně jiná, však víme své) a mimo to vyšlo hned několik verzí také na mobilní telefony - z těch nejznámějších jmenujme Tomb Raider Underworld 2D a Tomb Raider Underworld 3D.
Tou dobou jsem JAVA hry hrála hrozně ráda a v březnu 2009 jsem napsala recenzi na web piratesxxl.cz právě pro TR Underworld. Přesněji pro verzi 2D, jelikož můj tehdejší telefon by tu 3D verzi nemusel tak úplně zvládnout.
Vůbec, ale vůbec jsem tu hru nechválila - při tvorbě této JAVA hry vítězila komerce a vydělané peníze tvůrců nad zážitky hráče a kvalitou.
Recenzi jsem psala pro širší okruh čtenářů - tedy pro ty, kteří tak dobře sérii TR neznají. Některé odstavce pro vás tedy možná budou trochu zbytečné ;)

Super, nová Lara! Ří­kala jsem si, když jsem na svém starém mobilu SE Z530i zapla dvourozměrnou verzi hry Tomb Raider Underworld. Úvodní­ obrázek a pěkné menu mě věru nadchly, ale řeknu vám, to je asi tak to jediné, co se na té hře povedlo.. Připomeňme si, že vznikla vlastně "odvození­m" 3D verze, věru o moc povedenější­, než je tahle, i když zdaleka ani ta nebyla dokonalá. O tom už ostatně Vojta Prokop, který ji recenzoval, zjevně ví­ své. A ví­me to i my ostatní­, kdo jsme 3D Underworldovou Laru hráli. Ale pokud k nim patří­te taky, tak si nekažte zážitek stáhnutí­m naprosto otřesné a zcela nepovedené 2D verze.

Jojo, nezlobte se na mě, že musí­te čí­st tato ostrá kritická slova, ale o hře, ve které jde jen o to, nají­t pár krystalů, bum bác a konec, se fakt nic jiného ří­ct nedá. Možná patří­te k těm Java veteránům, kteří­ na Laru narazili už dří­ve. Takže ví­te o co jde. Těm, kdo o ní­ nezavadili, můžu ří­ct, že jde vlastně o plošinovku typu Prince of Persia, jen v poněkud jinačí­m provedení­. Mí­sto krasavce s šavlí­ tu pobí­háte s copatou holčinou s dvěma pistolemi připnutými na stehnech a stří­lí­te po všem, co vám vleze do cesty. Také je kolem toho velké množství­ nejrůznější­ch spí­načů, skákání­, lezení­ a další­ povyk. A člověk by řekl, že nejnovější­ verze hry z roku 2008 bude o kapku lepší­ a promakanější­, než verze tři roky stará. Jenže ono houby. Až na pár miniaturní­ch detailů se s Larou budeme plácat opět v tom samém. Skoro jako bych řekla, že se to ani jinak udělat nedá, že? Ale já si myslí­m, že dá. Jen by se tvůrci museli ví­c snažit.

No, to bylo obecně o mobilní­ Laře. Teď už se vrhneme na tu konkrétní­ a to je Tomb Raider: Underworld 2D. Zanedbatelné minimum změn hra opravdu prodělala - jsou tu nepatrně plynulejší­ pohyby než byly v minulých 2D verzí­ch, novinkou je též lezení­ po ří­msách nebo zdech. Toť vše. Je toho skutečně málo, co? Vlastně ani neví­m, co bych o téhle hře měla ještě ví­c napsat. Lara Croft vás jako vždycky poslouchá jen někdy, chví­lemi budete chtí­t telefon opravdu rozmlátit o zem, když ty čudlí­ky mačkáte div že nevypadnou a ta zatracená holka pořád ne a ne skočit. Z chyb ovládání­ se - pravda - Eidos Mobile také moc nepoučil. Stří­lení­ je mizerné, Croftová to zvládne jen ve stoje, neumí­ s těma pistolema ani pobí­hat, takže pochopitelně než porazí­te jednoho nepří­tele, Lara bude způlky mrtvá. Tvůrci si pro nás připravili i rádoby důmyslné pasti, ale jak jsem zmí­nila již výše, to "inteligentní­" ovládání­ vám nebude moc nápomocné. Opravdu vám bude trvat dlouho, než se s hrou vůbec skamarádí­te a to by se podle mě nemělo u dobré Java hry vůbec stát.

Herní­ doba, to je katastrofa největší­. Čekají­ vás pouhé čtyři levely, ve kterých půjde jen o to skákat z plošiny na plošinu a hledat barevné diamanty, kterých tam bude tolik, že vás ze všech těch farbiček budou brzy bolet oči. Ty budou sloužit k otevření­ některých dveří­. Oteví­rat dveře budeme taky různými důmyslnými puzzly, se kterými si tvůrci hry -  pravda - docela pohráli a které (snad jako jediný herní­ prvek) přidají­ na zábavnosti. Naví­c, když je vyřeší­te, odemknou se vám i v hlaví­m menu a hru můžete mí­t třeba v mobilu jen kvůli nim. Je tu možnost také dohrát levely na čas, ale z toho vám ani žádné odměny nekápnou. Takže, jestli můžu poradit, nehrajte to. A jestli bude chtí­t na mobilní­ obrazovce pobí­hat s Larou, tak alespoň nehrajte 2D Underworld. Ale úplně nejlepší­ bude zapomenout na obě dvě mobilní­ verze a zají­t si do obchodu pro verzi na X Box nebo PC. Protože tomu se absolutně žádná mobilní­ plošinovka nevyrovná.

Verdikt: Máte-li chuť si na mobilu zahrát Laru Croft, radši zvolte jakoukoli jinou verzi, než je tahle. Tvůrci od Eidos Mobile se nejspí­š chtěli zavděčit těm, kdo by z 3D verze legendární­ hry nic neměli. Těžko ří­ct, jestli je 2D verze hry Tomb Raider Underworld tí­m pravým.. Kdoví­, zda by si někdo po zahrání­ této hry ještě někdy na mobilovou Laru vzpomněl. Možnosti telefonu jsou oproti možnostem počítače a PlayStationu samozřejmě velmi omezené. Lara potřebuje svůj typický 3D svět, protože s tím dvourozměrným si prostě nevystačí...

Hru hodnotím 65 procenty.

3 komentáře:

  1. Táto 2D verzia sa mi páčila viac než tá 3D :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já teď hraju TR na Gameboyi a je to teda sakra těžký :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale to rozhodně není TR Underworld :) Jo, s gameboyem si dali alespoň práci :)

      Vymazat