V listopadu roku 2008 vyšlo hned několik verzí hry TR Underworld.
Pro PlayStation 2, pro X-Box 360, pro PC (každá ta verze je úplně jiná,
však víme své) a mimo to vyšlo hned několik verzí také na mobilní
telefony - z těch nejznámějších jmenujme Tomb Raider Underworld 2D a
Tomb Raider Underworld 3D.
Tou dobou jsem JAVA hry hrála hrozně ráda a v březnu 2009 jsem napsala recenzi na web piratesxxl.cz právě pro TR Underworld. Přesněji pro verzi 2D, jelikož můj tehdejší telefon by tu 3D verzi nemusel tak úplně zvládnout.
Vůbec,
ale vůbec jsem tu hru nechválila - při tvorbě této JAVA hry vítězila
komerce a vydělané peníze tvůrců nad zážitky hráče a kvalitou.
Recenzi jsem psala pro širší okruh čtenářů - tedy pro ty, kteří tak dobře sérii TR neznají. Některé odstavce pro vás tedy možná budou trochu zbytečné ;)
Super, nová Lara! Říkala jsem si, když jsem na svém starém mobilu SE
Z530i zapla dvourozměrnou verzi hry Tomb Raider Underworld. Úvodní
obrázek a pěkné menu mě věru nadchly, ale řeknu vám, to je asi tak to
jediné, co se na té hře povedlo.. Připomeňme si, že vznikla vlastně
"odvozením" 3D verze, věru o moc povedenější, než je tahle, i když
zdaleka ani ta nebyla dokonalá. O tom už ostatně Vojta Prokop, který ji
recenzoval, zjevně ví své. A víme to i my ostatní, kdo jsme 3D
Underworldovou Laru hráli. Ale pokud k nim patříte taky, tak si nekažte
zážitek stáhnutím naprosto otřesné a zcela nepovedené 2D verze.
Jojo, nezlobte se na mě, že musíte číst
tato ostrá kritická slova, ale o hře, ve které jde jen o to, najít pár
krystalů, bum bác a konec, se fakt nic jiného říct nedá. Možná patříte
k těm Java veteránům, kteří na Laru narazili už dříve. Takže víte o
co jde. Těm, kdo o ní nezavadili, můžu říct, že jde vlastně o
plošinovku typu Prince of Persia, jen v poněkud jinačím provedení.
Místo krasavce s šavlí tu pobíháte s copatou holčinou s dvěma
pistolemi připnutými na stehnech a střílíte po všem, co vám vleze do
cesty. Také je kolem toho velké množství nejrůznějších spínačů,
skákání, lezení a další povyk. A člověk by řekl, že nejnovější verze
hry z roku 2008 bude o kapku lepší a promakanější, než verze tři roky
stará. Jenže ono houby. Až na pár miniaturních detailů se s Larou
budeme plácat opět v tom samém. Skoro jako bych řekla, že se to ani
jinak udělat nedá, že? Ale já si myslím, že dá. Jen by se tvůrci museli
víc snažit.
No, to bylo obecně o mobilní Laře. Teď už se vrhneme na tu konkrétní a
to je Tomb Raider: Underworld 2D. Zanedbatelné minimum změn hra opravdu
prodělala - jsou tu nepatrně plynulejší pohyby než byly v minulých 2D
verzích, novinkou je též lezení po římsách nebo zdech. Toť vše. Je
toho skutečně málo, co? Vlastně ani nevím, co bych o téhle hře měla
ještě víc napsat. Lara Croft vás jako vždycky poslouchá jen někdy,
chvílemi budete chtít telefon opravdu rozmlátit o zem, když ty
čudlíky mačkáte div že nevypadnou a ta zatracená holka pořád ne a ne
skočit. Z chyb ovládání se - pravda - Eidos Mobile také moc nepoučil.
Střílení je mizerné, Croftová to zvládne jen ve stoje, neumí s těma
pistolema ani pobíhat, takže pochopitelně než porazíte jednoho
nepřítele, Lara bude způlky mrtvá. Tvůrci si pro nás připravili i
rádoby důmyslné pasti, ale jak jsem zmínila již výše, to
"inteligentní" ovládání vám nebude moc nápomocné. Opravdu vám bude
trvat dlouho, než se s hrou vůbec skamarádíte a to by se podle mě
nemělo u dobré Java hry vůbec stát.
Herní doba, to je katastrofa největší. Čekají vás pouhé čtyři levely,
ve kterých půjde jen o to skákat z plošiny na plošinu a hledat barevné
diamanty, kterých tam bude tolik, že vás ze všech těch farbiček budou
brzy bolet oči. Ty budou sloužit k otevření některých dveří. Otevírat
dveře budeme taky různými důmyslnými puzzly, se kterými si tvůrci hry -
pravda - docela pohráli a které (snad jako jediný herní prvek) přidají
na zábavnosti. Navíc, když je vyřešíte, odemknou se vám i v hlavím
menu a hru můžete mít třeba v mobilu jen kvůli nim. Je tu možnost také
dohrát levely na čas, ale z toho vám ani žádné odměny nekápnou. Takže,
jestli můžu poradit, nehrajte to. A jestli bude chtít na mobilní
obrazovce pobíhat s Larou, tak alespoň nehrajte 2D Underworld. Ale
úplně nejlepší bude zapomenout na obě dvě mobilní verze a zajít si do
obchodu pro verzi na X Box nebo PC. Protože tomu se absolutně žádná
mobilní plošinovka nevyrovná.
Verdikt: Máte-li chuť si na mobilu zahrát Laru Croft, radši zvolte jakoukoli jinou verzi, než je tahle. Tvůrci od Eidos Mobile se nejspíš chtěli zavděčit těm, kdo by z 3D verze legendární hry nic neměli. Těžko říct, jestli je 2D verze hry Tomb Raider Underworld tím pravým.. Kdoví, zda by si někdo po zahrání této hry ještě někdy na mobilovou Laru vzpomněl. Možnosti telefonu jsou oproti možnostem počítače a PlayStationu samozřejmě velmi omezené. Lara potřebuje svůj typický 3D svět, protože s tím dvourozměrným si prostě nevystačí...
Hru hodnotím 65 procenty.
Táto 2D verzia sa mi páčila viac než tá 3D :)
OdpovědětVymazatJá teď hraju TR na Gameboyi a je to teda sakra těžký :D
OdpovědětVymazatAle to rozhodně není TR Underworld :) Jo, s gameboyem si dali alespoň práci :)
Vymazat