čtvrtek 2. února 2012

Priority TR Anniversary? Pohodlnost, uvolnění, plný zážitek ze hry (popis ovládání na PSP).

Velmi mě překvapilo, když jsem se dozvěděla, kolik z vás má právě rozehraný, nebo má v plánu si rozehrát Tomb Raider: Anniversary na PSP. A samozřejmě mě to potěšilo! Dle vašich názorů soudím, že jsme se asi shodli na tom, že ovládání v TR Anniversary je velmi pohodlné a promyšlené (co se týče samozřejmě PSP verze, musím se přiznat, že o PC verzi bych to asi netvrdila). Rozhodla jsem se napsat článek o ovládání. Sami můžete uznat, jak příjemně ovladatelná je Lara a třeba vám prozradím několik užitečných triků.

O tom, že dobré ovládání TR: Anniversary není jen náš názor, nás může přesvědčit výňatek z recenze pro PSP na webu Hrej.cz:

"Ani Lara však není bezchybná. Občas se stane, že nevystihnete ten pravý okamžik k odrazu a místo abyste jistě přistáli na hraně skály, chytíte se sotva jednou rukou. Zde přichází na řadu další věc, kterou se povedlo zvládnout na jedničku, tedy ovládání. A nejde jenom o výše popsanou nepříjemnost, jež jde napravit včasným mačkáním příslušného tlačítka, abyste se chytili zase oběma rukama, ale celkově vzato je ovládání navrženo natolik pohodlně, že nehrozí žádné krkolomnosti. Navíc vám přejde naplno do krve hned po několika minutách. Bohužel, k plnohodnotnému ovládnutí hry chybí kvalitnější zpracování kamery, což je zároveň i jedna z podstatných chyb Anniversary. S kamerou lze sice libovolně otáčet, ovšem v momentech kdy je to nejvíce potřeba, čímž mám na mysli hlavně přestřelky s potvorami, zkrátka nemáte čas si hrát s kamerou." (Hrej.cz)

Ano, kamera je samozřejmě téma samo o sobě. Oproti předchozí Legend ale nastává hned několik velmi příjemných změn. Při přestřelkách si skutečně nemůžete vybírat, zda zasáhnete příšeru zleva nebo zprava (ale nad tím byste přece neuvažovali ani v reálném životě, že), nicméně horizont a rozhled jsou nepopsatelně dobře zpracované.
O kameře ale bude řeč až později.

Přikládám názorný popis funkcí. Vypadá to velmi děsivě a krkolomně. Ale je to daleko snazší, než se může zdát a hráč doslova k ovládání přiroste po několika levelech a bude mu připadat naprosto přirozené. Na pár tlačítek bylo přidáno hned několik funkcí - to považuji za jasné plus. Při hraní si skutečně uvědomíte, jak je toto řešení praktické. Bude tak snazší představit si ovládání i pro někoho, kdo nevlastní PSP nebo přímo titul TR: Anniversary.
Doslova revoluční změnou prošla kamera. Všimněte si popisu tlačítek L a R - oproti předchozí Legend se zde nabízí funkce otáčet kamerou vlevo/vpravo. To umožňuje držet analogovou páčku směrem vpřed a otáčet Larou pomocí L a R. Pro představu - tato funkce je skoro totožná v počítači s tím, jako byste Larou otáčeli myší! Myslím, že tohle je snad největší výhoda a plus, protože je velmi příjemné běžet jen vpřed a udávat směr jednoduše lehkým stisknutím L / R než pracně otáčet celou Larou a ještě mít potíže trefit se tím správným směrem.

Kamera

Ráda bych začala ovládáním kamery. Tady to vůbec není tak složité jako v TR Legend. Je to příjemné a praktické. Vybrala jsem gameplay z youtube, povedený a kvalitní gameplay, na kterém bych vám jednotlivé funkce ráda vysvětlila.

Kameru lze ovládat hned několika způsoby: kdo je zvyklý z TR Legend, může samozřejmě ovládat Laru analogovou páčkou a kameru ovládat nemusí. Nicméně s touto taktikou bude hraní obtížné, jelikož - a možná to není jen můj pocit - TR Anniversary je hratelně celkově o trochu náročnější, než TR Legend. Tvůrci na to mysleli a proto vymysleli geniální způsob, jak na stálo přemístit kameru za Lařina záda. Samozřejmě jde i otáčet kamerou kolem dokola vlevo nebo vpravo či rychle přemístit kameru za postavu Lary a "narovnat ji" - kamera se vrátí zpět na výchozí pozici.


Ovládání Lary analogovou páčkou: udávání směru vytáčením analogové páčky. To znamená otáčet Larou po hracím poli, ale nefixování kamery žádným směrem. Poměrně nepraktické, vhodné jen málokdy. Vůbec nevidíte před sebe ani za sebe, na obrazovce se jenom točí Lara dokola. Je mnohem výhodnější používat některý z následujících způsobů. Ovšem bez ovládání analogovou páčkou se neobejdete u headshotů a u běhání po zdi s lanem. Hráč ve videu tento způsob kamery ukazuje např. v minutě 1:50, 2:30.

Přemístění kamery za Lařina záda: jedna z těch veledůležitých věcí, které dělají TR Anniversary tak příjemně pohodlným. Ovládání kamery je velmi jednoduché ve chvíli, kdy směrujete analogovou páčku kupředu a směr udáváte jen lehkým stisknutím bočních tlačítek L/R (L = vlevo, R = vpravo). Lara se tak otáčí sama a nějakým otáčením její postavy se nemusíte zatěžovat. Tato funkce je v podstatě fixovaná v PC verzi myší. Na PSP myš nemáme, ale tento způsob dokazuje, že se i tak obejdeme bez ní (ve videu si tuto funkci můžete prohlédnout na minutách 1:27, 4:13, 4:35)

Tip: otáčet kamerou pomocí L/R lze i v případě, že Lara visí na římse, na veletoči nebo když běhá po zdi. Je výhodou, že když např. dopadne nebo se chytí ve špatném úhlu kamery, v krátké chvíli si můžeme kameru přizpůsobit tak, jak potřebujeme (v posledních levelech - hlavně ve Velké pyramidě, kde se skáče po výstupcích nahoru, kde jsou skoky a gymnastické prvky časově omezené, protože při odpočtu určitého času kola a tyče zase zajedou zpět do zdi - mi tato funkce velmi pomohla).

Otáčení kamerou vlevo/vpravo: se dělá pomocí tlačítek L/R za podmínky, že Lara stojí na místě a není právě v pohybu. Držením tlačítka L otáčíme horizontem vlevo, držením R otáčíme horizontem vpravo. Existuje ale řešení pomocí tlačítka ∆. Stisknutím a držením trojúhelníku + otáčením analogovou páčkou můžeme kamerou pohybovat všemi směry, tedy i nahoru (je tam někde cesta?) a dolů (stojím na kraji té římsy nebo ještě ne?).

Tip: stojím-li s Larou na balancujícím kůlu, myslím na to, že nemusím otáčet správným směrem Laru, ale pomocí L/R můžu vybrat směr. Pak stačí jen analogovou páčku držet ve směru vpřed a stisknout x.

Narovnat kameru zpět do výchozí pozice: je zcela jednoduché. Zkrátka krátce, ale důrazně stiskneme ∆. Stisknutí trojúhelníku 1x vrátí kameru zpět za Laru na výchozí pozici, držení trojúhelníku umožňuje manipulovat s kamerou všemi směry.

Tip: máte-li zkušenosti s hraním hry na počítači, uvědomte si, že kamera pracuje na stejném způsobu. To znamená: běžím-li po zdi a chci-li skočit na stěnu, která je kolmo proti stěně, po které právě běžím, musím mít kameru otočenou tak (dosáhnu tím stisknutím a držením L/R), abych viděla Laru zepředu a zezadu, nikoliv zboku, a abych viděla stěnu, na kterou se chci dostat. Ve vhodnou chvíli potom otočím analogovou páčku přesně v tom směru, kterým chci skočit (ne jako v Legend, kde jsme ze římsy chtěli např. skočit vpravo a dělalo se to šipkou dolů a naopak - zde je kamera již citlivější). Tohle bych měla mít na paměti vždy, když se nacházím na veletoči, laně, římse... Kamera je citlivá a přesně reaguje na to, jaký jí analogovou páčkou zadám povel.

Strategie boje

Jak již bylo řečeno výše, během několikavteřinového boje si skutečně nemůžeme vybírat, zda si chceme kamerou otáčet vlevo nebo vpravo, nebo zda chceme pritivníkovi vidět i nohy, či jestli nám stačí jen jeho hlava. Kamera nám tady moc nepomůže. I tak ale existují způsoby, jak na protivníky vyzrát. A to jak při boji zblízka tak pomocí tzv. headshotů.
Střelba: se provádí stisknutím tlačítka □. Platí: co stisknutí = to výstřel. Nestačí jen držet tlačítko, aby Lara střílela, je nutno do tlačítka ťukat, dokud bude potřeba.

Tasit zbraně: se dá jen jediným způsobem, pokud chceme tasit zbraně jen pro jistotu na obranu a zatím nestřílet. Provádí se to současným stisknutím L/R. Je nutno stisknout obě tlačítka ve stejnou chvíli dohromady. Pokud se to nepovede, otočí se kamera a zbraně zůstanou u Lary v pouzdrech (a nepřítel samozřejmě v útoku). Ačkoliv se tento pohyb na první pohled zdá trošku krkolomný, málokdy se stane, že by se to nepovedlo. Pokud chceme rovnou střílet, stačí stisknout □. Lara tak automaticky vytáhne zbraně a začne rovnou střílet.

Uzamknout cíl: občas se stane, že máme na jednom místě více cílů - například střelecký terč (spoušť) a nepřítele. Často se stává, že Lara místo na nepřítele míří na spoušť. Při vytažených pistolích stačí pustit jedno z tlačítek L/R a Lara se začne otáčet na místě, přitom bude střídat cíle. Až zamíří na ten, který chcete zničit, stačí druhé tlačítko L/R zase stisknout a Lara cíl uzamkne a bude vědět, že se na něj má soustředit.

Tip: můžu mít na paměti, že pokud jsem tasila zbraně, můžu jedno z tlačítek L/R pustit. Je to výhodné, pokud se nějaký nepřítel nachází za mnou - Lara se za ním otočí a zaměří ho. Pak tlačítko opět stisknu a můžu střílet. Je to i dobrý způsob rozhlížení se se zbraní v ruce.

Headshot: headshot je nutné se naučit, protože na Ztraceném ostrově se bez nich neobejdeme při boji s finálním bossem. Dělá se zcela jednoduše: až se nepřítel rozzuří (ozve se jakýsi cinkavý zvuk a z protivníkovy hlavy vyjde záře) a čas se zpomalí, stiskneme analogovou páčku v jakémkoliv směru a přimáčkneme tlačítko ○. Pak stačí počkat, až Lara zaměří (dva šedivé kruhy se spojí v jeden červený) a tlačítkem □ vystřelit (v opačném případě se útok nepovede a Lara dostane ránu).

POZOR: Občas se stane, že protivník se rozzuří a Lara si v tu chvíli zandá pistole do pouzder. Headshot se dá dělat pouze s vytaženými pistolemi. Jakmile se to stane, okamžitě vytáhněte (obojím stisknutím L/R) pistole a připravte se na headshot, jinak Lara dostane ránu a vy budete jen vztekle koukat, co že se to vlastně stalo.
Taky bychom si měli dávat pozor, abychom měli dostatečný počet nábojů v zásobníku - pokud si ve chvíli headshotu bude Lara právě přebíjet a nebude moci kvůli tomu ve vhodný okamžik vystřelit, headshot bude opět neúspěšný (což teda není jen u PSP :))

Tip: Je dobré naučit se, jaký headshot platí na jakého nepřítele. Na některé platí uskakovat dozadu, na jiné do stran, jiní se dají dobře zvládnout headshotem směrem dopředu.

Tip: Ať už proti mně stojí jakýkoliv protivník a ať mám v ruce jakoukoliv zbraň, myslím na to, že bych neměla stát na místě jako tvrdé Y a měla bych uskakovat nebo uhýbat, protože trefit cíl v pohybu je pro nepřítele o mnoho obtížnější, než trefit statický cíl.

Pohyb Lary

Pohyb je díky kameře velmi usnadněný. Ale je tu spousta nových pohybů a gymnastických prvků. Pojďme se na ně podívat zblízka.
Základní pohyby

Ovládací prvek - akce

Analogová páčka - pohyb: běh/krok/plížení se
(stisknout úplně nahoru - běh, povolit - chůze, stisknout jemně nahoru - plížení se)
x - skok (drž déle pro delší skok); přelézt překážky
○ - kotoul
∆ - tlačítko akce (sbírání předmětů, přehazování pák, tahání beden, rovnováha na kůlech a římsách)
L/R - otáčet kamerou vlevo/vpravo
1 krát stisknout ∆ - výchozí postavení kamery (za Laru)
Analogová páčka + ∆ - otáčení kamerou všemi směry

Speciální/kombinované pohyby

□ - střelba
L+R dohromady - tasit zbraně
Analogová páčka + 2 krát za sebou x - vystřelit hák (pro zavěšení se na něj)
Analogová páčka + x + ○ dohromady - šipka
○ rychle za sebou - akrobacie
○ (když Lara visí na římse) - spustit se z římsy dolů
Analogová páčka + □ - rychlý pohyb (po římsách, žebřících, sloupech)
x (přidržet, pokud Lara visí na římse) - stojka
Analogová páčka + ○ - headshot (nutno mít vytažené pistole)  

Pohyb pod vodou

Analogová páčka - směr vlevo/vpravo
Analogová páčka + □ (rychle za sebou) - rychlejší pohyb
○ - potopit se hlouběji
x - plavat nahoru, vynořit se

Další funkce

↑ - režim ručního míření
↓ - použít malou lékárničku (pro velkou lékárnu nutno vybrat v inventáři přes tlačítko SELECT)
← - vystřelit hák (aniž bychom se na něj potřebovali zavěsit)
→ - výběr jiné zbraně
START - pauza (statistiky levelu atd.)
SELECT - inventář

Závěrem

Nejlepší způsob, jak si ověřit, zda se to ovládání skutečně povedlo nebo ne, je zeptat se hráčů. Tady jsou názory těch, kteří hráli.
"Po jednom dni jsem si na hru tak přivykla, jako bych to ovládala rok." - Lufík

"Ovládání je navrženo natolik pohodlně, že nehrozí žádné krkolomnosti. Jedna z dalších věcí, které se povedlo zvládnout na jedničku." - Hrej.cz

"Úplnú benevolentnosť nečakajte, ale padať už nebudete až tak často." - Hry.sme.sk (ohodnocení sekce ovládání: 8/10)

"Dobre sa na to pozerá (hlavne na Laru), dobre to zvučí a hlavne sa to dobre hrá."- Sektor.sk

Chcete se také podělit se svým názorem na ovládání? Napište do komentářů. Ráda vás přidám.
 __________________________________________

Pamatujte si, že sebelepší návod z vás profíka neudělá a vše záleží na hráčských schopnostech. Jak budete hru ovládat záleží na tom, jak dalece budete schopni naučit se Lařiny pohyby vnímat a chápat je ;) Taky si nezapomeňte číst pokyny zobrazující se během hry - jsou velmi nápomocné. Po čase svým vnímáním sami přijdete na to, jaké ovládání vám vyhovuje nejlépe.

1 komentář:

  1. kebyže mám PSP, učite by som si to zohnala a zahrala, lenže nemám a to čo mám v PC je mi akurát tak na veľké *** pretože nechce ísť. no neviem, či má tá lara niečo proti mne, ale tak... je to možné :D

    OdpovědětVymazat