pátek 20. ledna 2012

(Ne)jednoduchá klasika

 Klasická Lara je... legenda. Mnozí z nás s ní vyrostli a mnozí z nás sledovali, jak se vyvíjí (ale nestárne), jak se učí novým pohybům (ale ty staré nezapomíná), jak se pořád mění (ale přitom je stále stejná). Skutečnost, že je i po tolika letech své existence stále oblíbená, stále hraná a stále vyhledávaná, to jenom dokazuje. Málokterá série se může pochlubit tím, že ji fanoušci oddaně hrají od začátku do konce, od těch nejprvnějších dílů až po ten poslední, navzdory svým urputně výkonným počítačům, nad jejichž dokonale výkonnými procesory staré TR pláčou. Stále se o klasické Laře mluví, stále je inovována (vznikají nejrůznější módy klasické Lary do různých programů), stále jsou foceny nové a nové screenshoty ze starých her, stále vznikají zajímavé amatérské levely pro klasický engine. Je to tím, že tento engine prostě milujeme. Lara se neleká postupu nové doby - probojovala se až na naše supermoderní herní zařízení jako je přenosný PlayStation nebo PlayStation 3. Pamětníci už nemusí oprašovat svůj starý PSX jen proto, aby si mohl znova zapnout Tomb Raider, když budou mít chuť, za pár korun můžou copatou archeoložku prohánět na PS3. My pohodlní, kteří si rádi zalezeme do postele pod deku, k televizi nebo když nám cesta ve vlaku vůbec neutíká, můžeme mít klasickou Laru takřka v kapse také. A to třeba rovnou všechny - od prvního dílu až po pátý. Konverze TR 2 pro PSP se věru vůbec nevyvedla špatně.

Je mi jasné, že u těchto mých článků ne vždy poznáte, jestli se jedná o recenzi dané verze, nebo o popis ovládání pro danou hru :) Tentokrát vám to řeknu na rovinu - máte-li chuť si zahrát TR 2 na PSP a neznáte či jste právě nepřilnuli k ovládání, pak by tohle mohl být článek přesně pro vás...

Předem je důležité si uvědomit, že Tomb Raider 2 je pouze překonvertovaný z PSX verze. Nikdy nebyl speciálně pro PSP vytvářen, což znamená, že hra s sebou přináší jisté zápory, ale na druhou stranu, vůbec to nevyšlo špatně a nakonec se verze pro PSP docela vyvedla, ačkoliv ji nikdo přímo pro PSP nevytvářel.

(Skoro) staré známé ovládání: je to stejné jako s počítačem - díly od Crystal Dynamics mají zcela jiné ovládání než díly od Core Design. Ve verzi pro PSP to má svůj logický důvod - klasické TR nepotřebují tolik tlačítek a tolik kombinací tlačítek pro ovládání Lary jako verze od Crystal Dynamics (a to si neodpustím - jejichž Lara vás stejně občas vůbec neposlouchá :)). Říkala jsem to už třikrát a řeknu to zase: jde jen o zvyk. Kdo zná ovládání z hraní na PC nebo na PSX, tomu stačí jen zjistit, co jaké tlačítko dělá a okamžitě se do toho dostane, protože kombinace jsou úplně stejné, stejně tak jako jakési triky a fígle, na které každý z nás postupně při hraní přišel. Kdo klasické TR nezná z PC ani z PSX (a kdo má se spuštěním klasických TR na svém počítači problém, tomu by mohla verze pro PSP herní zážitek ne sice zcela, ale velmi důstojně vynahradit), tomu bude možná chvilku trvat, než se do hraní dostane, ale věřím, že ani takový hráč po pár levelech na hru nezanevře a bude se k ní ještě rád vracet. Pro znalce i neznalce mám opět takový ukázkový obrázek...
Kurzové klávesy: jak si můžete všimnout (a co každého zkušenějšího hráče na PSP asi trošičku zarazí), pohyb Lary (běh, krok) byl přemístěn na klávesy se šipkami, zatímco u PSP je obvyklejší, že postava se ovládá analogovou páčkou (kolečko, na kterém je teď funkce vytáhnout světlici). Je to z jednoho prostého důvodu: analogová páčka umožňuje pohyb postavou všemi směry - čtyři hlavní směry (vpřed, vzad, vlevo a vpravo), a stejně tak směry "šikmo", tedy ne přímo rovně, ale trošičku doprava, trošičku doleva, když chceme jít vzad, také mírně vpravo nebo vlevo. Lara ovšem umí běhat jen čtyřmi směry - vlevo, vpravo, před a vzad. Chceme-li ji natočit mírně doprava, zkrátka držíme šipku vpřed a přimáčkneme k tomu šipku vpravo - na PSP se to krásně dá zvládnout jedním prstem, díky optimalizované citlivosti kurzových kláves. Stejně jako na počítači, i tady se Lara ovládá kurzovými klávesami. Ne snad, že by se postava analogovou páčkou ovládat nedala - analogová páčka je ovšem velmi citlivá a než bychom se vytočili z jednoho místa, dávno by nás to přestalo bavit.

Rozložení kláves x,, □ a ∆ - jisté funkce nešly rozložit jinam, než na interaktivní tlačítka pro pravou ruku. Na jednom místě tedy máme funkci skok a střelbu. To se jednou rukou skutečně špatně ovládá. Jedním prstem mohu samozřejmě buď střílet, nebo skákat. Nebo to můžu prostřídat - skočím vzad a hned pak začnu střílet, pak střílení na chvíli pustím, znovu skočím a okamžitě začínám střílet - ale prostě nemůžu dělat obojí najednou. Toto je řešení dost krkolomné a hlavně je to řešení, které akci trošku znemožňuje a ztěžuje. Takový boj s bossem na konci levelu Ice Palace není vůbec jednoduchý, protože základem je uskakovat a přitom do nepřítele střílet, což se tady dá opravdu špatně. Je zde možnost střílení a přitom uskakování Lary směrovou klávesou vzad nebo běhání kolem dokola nepřítele směrovými klávesami a přitom do něj střílet, ale to je řešení skutečně nezvyklé a méně efektivní. Tak jako tak se s tím ale pracovat dá - jen je hra trošku ztížena (řeknu vám, v Tibetských výšinách, kde máte sebrat klíč ze zmrzlého rybníka a přitom zneškodnit nepřítele na sněžném skůtru, přitom máte střílet a usakovat, aby Laru nepřejel - což jde samozřejmě velmi těžko, protože máte jen dvě ruce - tomu říkám skutečné peklo...) Rozložení funkcí na těchto klávesách přičítám k těm větším mínusům PSP verze, nicméně není to překážka nepřekonatelná. Stejně jako na počítači si najdete jistý způsob a strategii, jak na každého nepřítele vyzrát, na PSP musíte hledat trošku jinou strategii. Ale alespoň je to hraní zase tak trošku nové. I když teda více nervní.

Horké klávesy: na které jsme byli z PC verze zvyklí, se tady nikam nevešly... Klávesy pro rychlé nahrání/uložení hry či klávesy pro rychlé doplnění zdraví malou/velkou lékárničkou a klávesy pro rychlý výběr konkrétní zbraně se zde nenacházejí, proto je nutné vše vybírat přes tlačítko SELECT, které vjede do inventáře, kde je každou funkci nutno hledat zvlášť. Ano, opravdu to trošku zdržuje. Ovšem pro tuto verzi neexistuje žádné jiné efektivnější řešení, protože tlačítka nelze jinak nakombinovat.

Ovládání hlavního menu: protože ovládání grafiky a dalších věcí nešlo zakomponovat přímo do hry, používá se tlačítko PS (na některých modelech tlačítko HOME). Po jeho stisknutí se objeví nabídka ukončení hry, nastavení hry nebo resetování hry. Hra se stáhne a nainstaluje v malém rozlišení, proto je třeba si rozlišení přizpůsobit právě stisknutím klávesy PS/HOME v nabídce Other Settings a tam vybrat možnost Screen Mode a zvolit si ten, který vám bude vyhovovat nejvíce. V nabídce Other Settings jsou dále možnosti jako zvýšení/snížení tmavosti levelu, nastavení hlasitosti. V nabídce Controller Settings dá přeměnit kombinace tlačítek pro ovládání hry. Ovšem popis ovládání v tomto článku je pro výchozí nastavení ve hře.
Memory Card Utility: hra se ukládá na jeden slot hry, ukládá pozici automaticky na začátku každého levelu a pak je tu nabídka Current Position (vlastní pozice), což jsou místa, která si ukládá sám hráč. Tento slot je ale jenom jeden, nelze si ukládat vlastní pozice na více slotů. V nabídce Memory Card Utility ale můžeme vybrat jiný z 15 slotů a hrát hru odznova. Kdykoliv se můžeme zase vrátit k předchozímu ukládacímu slotu.
Pohyby Lary

Pro ty, kdo je již znají i pro ty, komu se klasická Lara dostala na PSP do rukou poprvé.
Základní pohyby

Ovládací prvek - akce

↑ - pohyb vpřed
↓ - pohyb vzad
← - pohyb vlevo
→ - pohyb vpravo
Analogová páčka - vytáhnout světlici
L - Look (rozhlížení se - směr udávat směrovými klávesami)
R - Shift (pro opatrný krok a skok po hlavě)
∆ - vytáhnout zbraň
○ - otočka o 180 stupňů
x - tlačítko akce (sbírání předmětů, mačkání tlačítek, střílení)

Kombinované pohyby

∆, pak x - střelba
+ jakákoliv směrová klávesa - skok v daném směru
+ ↑ + R - skok po hlavě
□ + ↑, hned potom ○ - salto ve vzduchu
x + ↑ - lezení po žebřících/na římsách
x + ↑ + R - stojka (pokud Lara visí na okraji římsy/převisu)
R + ↑/↓ - krůček vpřed/vzad (kroky do stran Lara v PSP verzi neumí)
L + ↑/↓/←/→ - rozhlížet se v daném směru

Speciální pohyby

x + ↑/↓/←/→ - plavání
x u dopravního prostředku - použití dopravního prostředku
□ + ←/→ - slezení z dopravního prostředku

Závěrem

Kvůli tomuto způsobu ovládání bych hru asi nedoporučovala tomu, kdo hledá "super pařbu na odreagování a zábavu" ve smyslu nejhezčí grafiky, kterou je PSP schopné zvládnout, a s tím nejdůmyslněji promyšleným ovládáním. Naopak každému, kdo hledá kvalitu, kdo rád při hře používá hlavu a nehledá perfektní titul bez jediné mouchy, by TR2 určitě neměl uniknout. Pro fajnšmekry a zatvrzelé fanoušky Lary Croft a její herní série je to prostě hra neodmyslitelná a velmi dobře investovaných 160 korun.

Klady:
+ zachoval se krásný engine
+ možnost přehrát si všechny cutscény jako film
+ atmosféra vás pohltí sttejně jako verze pro PC nebo PSX
+ nebudeme ošizeni o nádherné Loading Screenshots

Zápory
- nelze efektně využít strategii boje
- textury se občas komíhají a překrývají
- chybí "horké" klávesy
- trochu složité ukládání

1 komentář: