středa 18. ledna 2012

Na druhý pokus: takový výbuch to zase nebyl... (PSP recenze)

Přiznám se, že když jsem poprvé spustila na mém milovaném PC TR Legend, moc nadšená jsem nebyla. Ta paní jako by byla někdo úplně jiný, chvilku mi trvalo, než jsem v ní poznala tu mojí, sebevědomou, cílevědomou, svéráznou, tvrdohlavou a nepřemožitelnou Laru Croft. A pak mi to konečně řekli - aha, oni Eidosové šlohli licenci Core Designu a podšoupli ji Crystalům... To proto jsem při prvním pohledu zděšeně zvolala: "Kde má copánek?!!". To proto moje prsty panikařily, když po stisknutí klasických kláves ALT + šipka nahoru/dolů nezaznamenaly žádnou reakci.
Lara Croft zažila comeback a to se zcela novou érou, tak je to...
Zvykem bylo mít kameru fixovanou za postavou Lary, ovládat hru čistě klávesnicí a dívat se na poskakující cop vlající za štíhlými zády. Neopomeňme také tyrkysová trička a devítky se širokým opaskem. Tady to je najednou koňský ohon, za opaskem čtyři granáty a na stehnech RGBčka. Kdo by to řekl... A ta Lara je oblečená ještě míň, než tomu bylo kdy dřív... Navíc zcela nová minulost, zcela noví (ne)přátelé a dva vetřelci neustále debatující na drátě. No, změna je život. V případě Tomb Raider opravdu velká změna.

Ale nic není tak horké, jak to vypadá. Na ovládání se celkem rychle dalo zvyknout, hnědý top se rychle dal vyměnit za nějaký jiný a zkrácený cop tak nějak šlo přehlédnout. Kamera sice zůstala hloupá, ale s tím se nesmířím nikdy. Nejvíc, opravdu nejvíc mě zabolela ta změna obtížnosti; když jsme ve starších TR měli se svými mozkovými závity co dělat, abychom přišli na tuhle a támhletu hádanku nebo abychom si přesně vyměřovali skoky a překonali propast. Pocit z výhry pak byl daleko pevnější. Tady slečna Croftová předem upozorní na nějakou zapeklitost, na římsy kouká už z dálky a neumí se netrefit (ačkoliv je schopná se někdy postavit na hlavu a třeba dvacetkrát se zabít na jednom a tom samém místě). Herní struktura je tady celkem jasná, protože vás co chvíli provází průlety kamerou a hádanky typu přenesení tří krychlí na tři spouště a tím otevřít dveře dál skutečně nepovažuji za velmi obtížné zkoušení logického myšlení.
Mé první dojmy z dohraní TR: Legend byly tedy... zmatečné. Nestálé a nejisté. Způsobilo to, že hra šla po několika dohraných savech na dlouhou dobu do poličky.

Hře recenzenti nejčastěji vyčítali tři věci: velmi krátkou herní dobu, příliš nízkou obtížnost a příliš jasnou herní strukturu. Však taky nápis na krabičce 12+ mluví za své. Ze starých TR ovšem sršela atmosféra tak realisticky, že si i mnohý dospělý musel o půlnoci rozsvítit, protože kostky a krychle zkrátka byly strašidelné. Nějaký dvanáctiletý by si ani nedovolil hry dotknout (ovšem jiné to je v případech, kdy se s Larou známe třeba od sedmi let, že...).
Tyto tři faktory se ale naprosto dokonale podařilo vyvážit ve verzi pro konzoli PlayStation Portable.
Jak to tak bývá, PSP není to, co počítač, takže všechno tam skutečně nejde. V PSP verzi pro The Sims 2 neovládáte celou rodinku, ale můžete být rádi za jednoho simíka, Harry Potter ani náhodou není podobný svému filmovému vzoru a Asassin's Creed má pro PSP svou "spešl" verzi. V případě TR Legend ale tvůrci prokázali jisté schopnosti a nadání. Neubrali totiž ani trošičku, hráčům, kteří znají verzi pro PC nebude vůbec nic chybět, najdou vše, co se jim na PC líbilo a pokud jim stejně jako mnohým recenzentům vadila krátká herní doba, připitomělá kamera nebo nízká obtížnost hry, pak zřejmě budou nadmíru spokojeni.

Mezi takové hráče totiž patřím i já. Jasně, je to super hra, za tu dobu odvedli páni ze studia Crystal Dynamics pěknou práci, ale otevřeně se vám přiznám k tomu, že nejdříve pětkrát odehraji předchozí díly od Core, než se pustím do nějakého od Crystalů. Underworld jsem hrála dvakrát a nechybí mi, Legendu o něco víckrát a to jenom proto, že je na světě o chvíli déle než Underworld a možná jsem stálý fanoušek TR Anniversary, ale vím, že je to jenom proto, že svojí originalitu a zpracování má právě díky našemu zlatému prvnímu dílu.

Přesto jsou moje dojmy z hraní PSP verze TR Legend velmi pozitivní.

Přiznám se, že nikdy mi v Legend nevadil příběh. Jasně, nebyl nic moc, pohádka o rozbitém meči, který je roztroušený po všech světadílech, s drobným nádechem legend o rytířích kulatého stolu není nic nového pod sluncem. Nikdy jsem tomu příliš neholdovala, ale zároveň mi to nijak zvlášť nevadilo. Všechno totiž vynahradila krásná podívaná a realistické prostředí. Proto jsem se do hraní směle pustila. Milým překvapením bylo, že hra jednak vypadá zcela do detailu stejně jako na počítači (samozřejmě s menším rozlišením, speciálně přizpůsobeným pro PSP displej), ale vůbec ovládání mi třeba vyhovovalo daleko víc. Není tu myš, takže Laru lze směrovat jen analogovou páčkou (která jde do všech směrů, takže něco jako směrové klávesy), a sice kamera není pevně fixovaná za postavu Lary, nicméně po několika zahraných misích k tomu přirostete a bude vám to připadat naprosto přirozené. Trošku to připomíná staré dobré ovládání, řekla bych. Pro mě osobně bylo dokonce v této verzi daleko jednodušší poradit si se závěrečnými bossy. Ačkoliv i tady je pár kritických míst, celkově bych řekla, že ovládání je upraveno lépe tady. Zatímco v PC mi boj s Amandou trval týden a lochnesskou příšeru v Anglii jsem nemohla zdolat snad tři hodiny, tady to šlo kupodivu za pár minut. Nemyslím si, že to bylo tím, že už jsem věděla jak na to, nýbrž - právě na těchto místech - celkem dobrého postavení kamery.

Navíc, i já jsem patřila mezi ty jedince, kterým to připadalo až trošku moc jednoduché a krátké. Verze pro PSP mi to vynahradila. To, co dovolí počítač, PSP samozřejmě tak dobře neumí, takže si všechno musíte dělat sami - směrovat Laru, mířit na nepřítele, manipulovat s předměty. Ve skutečnosti to hraní dost ztíží a celkově to prodlouží herní dobu. Navíc začnete Lařiny pohyby vnímat přesněji a slečna Croftová už vám nebude připadat tak samostatná. Mnohdy docela zrádně zradí. Hlavně ve "slepých" chvílích, neboť tady platí, že co není vidět na displeji, to Lara zkrátka nevnímá. Je nutno tam zamířit a buď tam vystřelit hák, nebo doufat, že si toho místa Lara ve skoku všimne. To je - dle mého názoru - jediná vada této verze.

Co mě opravdu velmi, velmi potěšilo, je skutečnost, že tvůrci v PSP zanechali úplně všechno, co známe z PlayStation 2 nebo z PC - videosekvence, všechny mise, všechny outfity, Croft Manor, hledání odměn, časovky, nepřátele, videa, která se ovládají správným mačkáním tlačítek (a teď není na výběr jen ze 4 tlačítek, nýbrž ze všech dvanácti, kterou konzole má, takže už je to celkem fuška; než to tam najdete, Lara je dávno po smrti), všechny cheaty, charaktery, veškeré Extras (bonusy získané za sbírání odměn). Dokonce možnost zapnutí titulků a volba grafických možností. Tohle všechno dohromady z té hry dělá vesměs báječnou zábavu, už ne tak jednoduchou, ale přesto brilantní, se všemi prvky dobře namixovanou a kvalitní zábavu. Samozřejmě, komu se Legend nelíbila kvůli příběhu, zpracování či nové Laře, toho ani PSP nezachrání. Nicméně pokud vám jako mně vadilo na PC jenom pár drobností, tohle je skutečný, kvalitní "vodvaz". Časovky vám budou připadat takřka nesplnitelné, po dohrání hry se budete cítit, jako byste právě vyhráli Olympijské hry a věřte, že všechny bonusové outfity budou doslova potem vydřené. U verze pro PSP tvůrci nic nepřidali, nic neubrali a nechali to být. Tím vytvořili vyváženou hru, která nepřestane bavit, dokud ji nedohrajete na 100 procent.

Klady:
- stoupá obtížnost oproti PC verzi
- delší herní doba
- grafika vypadá stále stejně dobře (jen s nižším rozlišením)
- spousta věcí navíc (několik zábavných mini levelů, pět outfitů speciálně pro PSP navíc, nové herní módy - např. lovec pokladů)
- u bonusových outfitů má Lara dokonce delší culík - až do půli pasu! :)

Zápory:
- zmatené míření (co není na obrazovce právě vidět, to nevidí ani Lara, takže střílí nebo vymršťuje hák do prázdna)
- místy se hra hodně kouše, což v místech, kde jste omezeni časem, trošku rozčiluje
- celkem složité ukládání
- z internetu stažené savy nejdou vložit do hry (pokud máte v plánu, dejte si pozor, ať si nepřepíšete původní soubory!!!)

Jak to vlastně vypadá?

Máte-li chuť, můžete sami posoudit, zda se vám to líbí, nebo ne...
Screenshoty jsou v originálním rozlišení 480x272 pixelů.


































_____________________________________

Protože se mi nepodařilo vytvořit vlastní screenshoty, použila jsem v tomto článku obrázky z Google. Zdroje jsou uvedeny na obrázcích. Screenshoty bez nápisů pochází z webu tombraiderchronicles.com.

Zaujal tě článek? Mohlo by tě zajímat:
Popis ovládání TR Legend na PSP

Žádné komentáře:

Okomentovat