středa 18. ledna 2012

Jeanette's the 15th Anniversary Gallery: Tomb Raider VII - Legend

Další tři roky uplynuly jako voda. Mnoho lidí oplakalo pád Core Design. Vzpomínali na časy, kdy to s Larou bylo krásné. Ale co bolí, to přebolí - jen u některých, samozřejmě, někteří (právem) oplakávají Core Design dodnes. O několik okamžiků později ale začíná ve vzduchu viset logická otázka: Co bude s Larou dál? A o dalších pár měsíců přichází Eidos s odpovědí: Přátelé... Lara Croft se dostala pod ruce vývojářského týmu Crystal Dynamics. Na vlastní kůži jsme si "novou" Laru v podání Crystal Dynamics mohli vyzkoušet v dubnu 2006.

Tvůrci, jenž jsou známí například sérií Legacy of Kain, se práce zhostili s nadšením a zodpovědností. Většina těch důležitějších lidí, kteří na hře pracovali, dostala za úkol sednout k počítači a všech šest předchozích her si zahrát. Ačkoliv všichni Laru tak jako tak znali (kdo z herního průmyslu by neznal Laru Croft?), bylo třeba skutečně do hloubky pochopit, o čem Tomb Raider je, aby se v sérii dalo dále navazovat. Zda se to novým tvůrcům podařilo či nikoliv, v tom už se jednotlivé názory rozcházejí.

Crystal Dynamics skutečně chtěl navázat na události, které se odehrávaly v Angel of Darkness. Původní model Lary tomu zcela odpovídal. Na druhou stranu se tak trochu nechal inspirovat filmem a "vypůjčil" si několik prvků - sídlo Croftů, některé detaily ve vybavení Lary. Proč se nakonec nepovedlo navázat na příběh v Angel of Darkness dodnes zůstává (alespoň pro mě) záhadou.

Už v trailerech je patrný Lařin vzhled a jakási struktura hry. Záhadou je i to, proč Crystal Dynamics zopakoval chybu, ve které o tři roky předtím šlápli vedle Core Design. Fanoušci z trailerů očekávali jinou hru, než jakou nakonec dostali. Lara navíc postrádá svůj charakteristický cop a její vzhled a vlastně celá struktura hry je zcela odlišná. Je zde i výrazně jiná struktura levelů (tentokrát ne po částech, ale po lokacích - Bolívie, Peru, Japonsko, Ghana, Kazachstán, Anglie a Cornwall).

Přesto to nebyl takový výbuch jako u Angel of Darkness. Ačkoliv bylo jasné, že Lara Croft má svá nejlepší léta za sebou, fanoušci Legendu s nadšením uvítali, protože se tam opět vraceli do historie, tajuplných zákoutí a hrobek, které v předchozí hře tolik postrádali. Faktem asi je, že tvůrci Crystal Dynamics jsou poněkud slabší ve vymýšlení příběhů - skutečnost, že "nová" Lara jde za svými dobrodružstvími jenom proto, aby vzkřísila své mrtvé rodiče, z ní dělá člověka s poněkud jinými prioritami a jinou osobností. Lara získává novou dabérku - poměrně známou Keeley Hawes a zcela nový pohybový arzenál. Struktura hry se také o dost liší - jiné ovládání, jiné prostředí, jiný styl ukládání a zcela nový Zámek Croftů dělá z TR série poněkud odlišnější hru.

Nelze ale upřít, že navzdory velkým změnám oproti ostatním hrám, TR Legend nabízí velmi kvalitní zábavu (i když kýblem nervů vykoupenou), plnou krásného prostředí, nádherného soundtracku a takřka filmových aktů.

Titul, pro Crystal Dynamics jejich nejprodávanější ze série TR (dostal se ke 3 milionům kopií), ovšem Laře Croft získal nové hory fanoušků. Díky Legend se začalo o Laru zajímat ještě víc lidí a navíc, spousta hráčů se díky tomu vrací ke klasickým dílům. Chtěli bychom-li to brát i z pohledu recenzentů počítačových her, většinu z nich Legend skutečně velmi příjemně překvapil...
 _____________________________

Žádné komentáře:

Okomentovat