úterý 12. dubna 2016

Core Design

Core Design je vývojářské studio, které se v herní historii navždy zapsalo tím, že stvořilo legendární královnu počítačových her, britskou archeoložku Laru Croft. Zkušenosti s vývojem her na více herních konzolích měli členové již letité. A mezi fanoušky najdete skupinu, která na ně nedá dopustit. Legendární dlouhé copy, tyrkysová trička a dvojice pistolí připnutá na Lařiných nohách - navždy se tento herní úkaz zapsal do dějin. A vytvořilo ho britské vývojářské studium, které svými schopnostmi, kreativitou a inteligencí vdechlo život polygonovým jedničkám a nulám, ze kterých se za několik let stala herní ikona a takřka modla. Bohužel, Lara Croft procházela rukama členů Core Design jen pouhých sedm let. Za tu dobu si získala srdce milionů lidí a oslovila tisíce mužů i žen. To vše díky pilné práci "pouhých" osmi lidí, ze kterých se studio skládalo. Pojďme se podívat do zákulisí a poodhalit historii dnes už (bohužel) zaniklého studia.

Vznik Core Design a jeho počáteční projekty
Kdybychom se chtěli dopídit úplné historie, museli bychom se ohlédnout až do roku 1988. Je takřka neuvěřitelné, že počítačové hry jsou s námi bezmála třicet let a už tehdy herní průmysl tušil, že právě vzniklá výpočetní technika, která šla kupředu takřka měsíc od měsíce, bude v budoucnu oslovovat čím dál víc lidí a po pár letech se počítačové hry staly neodmyslitelnou součástí všech, kteří vlastnili počítač. Core Design tvořilo osm členů. Byli jimi Chris Shrigley, Andy Green, Rob Toone, Terry Lloyd, Simon Phipps, Dave Pridmore, Greg Holmes a Jeremy Smith. Nelze ani zapomenout samozřejmě na Tobyho Garda, kterému se posléze začalo přezdívat "otec Lary Croft", který nestál tak úplně v čele založení společnosti, ale přišel později a potom skupinu vedl. Většina členů byla bývalými zaměstnanci vývojářského studia Gremlin Graphics, takže díky svým zkušenostem neměli problém přizpůsobit se a tvořit další tituly a projekty pod značkou jiného týmu.

Amiga, předchůdce počítačů. Core Design pro tento
systém vytvořilo spoustu titulů. Místo CD se
do počítače zasouvaly diskety. Ovládání klávesnicí
a myší je podobné tomu dnešnímu.
Po celou dobu svého vytváření pracovalo studio na hrách pro systém Amiga, což byl předchůdce Windows a tehdy nejrozšířenější typ počítače, který se dostal i do většiny domácností. Byly to všechno plošinovky a 2D tituly, které využívaly schopnosti, které tehdejší počítače nabízely. V roce 1992 ale přichází první titul vytvořený pro konzoli SEGA pod názvem Hook. O rok později přichází první vytvořená hra z rukou Core Design pro systém Windows, nazvaná Encore. Vzhledem k tomu, že tehdejší herní průmysl neměl tolik konkurenčních titulů a vývojářů, jako je tomu dnes, se hry těšily průměrnému zájmu a Core Design se začalo zapisovat v myslích hráčů jako kvalitní tým s chytlavými tituly. Ten hlavní úspěch měl ale teprve přijít.

Toby Gard a Lara Croft
Počítačové hry ale potřebovaly něco víc, než jen skákání z místa na místo nebo vystřelování pixelů, které měly znázorňovat míček. V roce 1994 přichází do Core Design návrhář herních charakterů a přední designér Toby Gard. To v jeho hlavě se rodí nápad na hru, jejímž hlavním hrdinou bude osoba, která bude hledat poklady a bude stát na straně dobra. V té době nahrával tomuto nápadu i postup grafické techniky, která pomalu začínala přecházet ze 2D na prostorovou. Uchopení nápadu Tobyho Garda a výzva v podobě 3D zpracování způsobilo, že se tým začal zabývat představou 3D hry, která by se točila kolem akčního hrdiny, který by hledal poklady. Chtěli, aby hra byla zároveň akční a nebyla nudná. Takže hlavní hrdina - původně to byl muž - dostal střelnou zbraň a pár akrobatických prvků, které mu měly pomoci překonat pasti a dlouhými skoky se dostávat přes překážky, což by hru podstatně oživilo.

Legenda o natáhnutých polygonech
Bylo jasné, že to bude archeolog. Takže v původním modelu se objevil muž, s pistolí a kloboukem. Byl až nápadně podobný Indiana Jonesovi, což se týmu moc nelíbilo, protože nechtěli být ti, kdo by kopírovali něčí jméno. A tak si s postavou hráli a hráli tak dlouho, až ji kompletně přemodelovali. Polygon, který měl znázorňovat hrdinovu hruď byl omylem povytažen a na hrudi najednou narostla prsa. Což bylo považováno za zajímavý nápad. Proč by hlavním hrdinou téhle akční hry nemohla být žena? Vzhledem k tomu, že tým sestával ze samých chlapů, tento nápad samozřejmě zabodoval. Model byl přemodelováván, oblečení na postavě se pořád zkracovalo a polygony rostly na jiných místech, než bylo původně plánováno. Postava nakonec místo kalhot měla šortky a protože to přeci jen byla holka, dali jí místo jedné pistole dvě, aby se mohla dobře bránit. A nakonec jí bylo vybráno jméno Lara Croft. Šlo o hrdinku, která se o sebe dokázala postarat a bojovala na straně zla, uměla střílet a disponovala určitými akrobatickými schopnostmi. Už tedy zbývalo jen zpracovat příběh a vytvořit engine, který by jim umožnil všechny tyto nápady zrealizovat.

Kreativní ředitel, návrhář herních charakterů
a "otec Lary Croft" - Toby Gard.
Práce Tobyho Garda spočívala v kreativním řízení týmu. Měl na starosti vytvoření charakterů, které se ve hře objeví, design úrovní a lokací a práci na FMV filmech a cutscénách. Tehdejší grafické akcelerátory umožňovaly 3D zacházení s objekty, což se v Tomb Raider ukázalo jako jednou z nejlepších voleb. Tým chtěl hru, která by byla něčím přelomová. Bylo jasné, že i když dají jako hlavní hrdinku ženu, bude to sice zajímavé, ale mezi ostatními 2D tituly hra brzy zapadne pod průměr. Obléknutí do 3D kabátku bylo tím, co Tomb Raider potřeboval. Vytvořil se editor pro editaci levelů, další pracovali na cutscénách a zvukové stránce hry. O dva roky později, v listopadu 1996 hra byla na světě a způsobila obrovský zájem. A Lara Croft se stala hrdinkou, která se začala objevovat nejen v časopisech týkajících se počítačových her. Hra vyšla pro Windows, PS1 a SEGA a všechny její vydané verze se dočkaly vysoce kladného hodnocení. V tomto roce také Studio Core Design odkoupila společnost Eidos od předchozí Centre Gold. Stala se majitelem duševního vlastnictví a mimo jiné vlastníkem značky Tomb Raider. Lara Croft se stala symbolem ženské nezávislosti a ikonou dámské dokonalosti. V Tomb Raider se navíc spravedlivě střídaly prvky adventury, plošinovky a střílečky, což oslovilo obrovský okruh hráčů.

Série TR od Core Design
Ačkoliv studio pracovalo i na jiných titulech, které vycházely v průběhu dalších let, bylo jim jasné, že Tomb Raider jim zajistil věčnou popularitu a nemůžou upustit od této značky. O rok později vychází druhý díl s copatou archeoložkou a dodatek k prvnímu dílu s názvem Unfinished Business, který nás zavedl opět na stará známá místa v TR1. Rok co rok vychází nové pokračování a mediální úspěch způsobí, že se ke Core Design začínají přidávat další vývojáři a kolegové, čímž se sice struktura celkové hry vyvíjela, ale zároveň velice obměňovala, což ne každý hráč a recenzent uvítal. V roce 1997 opouští studio Toby Gard. Cítí, že na Laře Croft už nemá co vymyslet, Core Design si už s ní nějak poradí. Protože možností, jak jí vymyslet další dobrodružství je mnoho. Jako vývojář herních charakterů se cítil Larou Croft svázaný a chtěl své kreativní schopnosti rozšiřovat dále. V souvislosti s Tomb Raider je osloven společností Eidos až v roce 2004, kdy je mu nabídnuta spolupráce na "restartu Lary Croft", který je svěřen vývojářskému studiu a nástupci původních vývojářů, Crystal Dynamics.  Her série Tomb Raider bylo nakonec vytvořeno celkem šest. Už od druhého dílu ale bylo jasné, že takového úspěchu, jako původní hra už série nedosáhne. Rostoucí konkurence a rok od roku horší recenze nakonec způsobily, že Tomb Raider nenabízel nic moc nového a "bylo to pořád to samé dokola", jak tvrdili někteří.

Jeden z původních koncept artů hlavní hrdinky.
Rok 2003
Eidos není vůbec spokojený s rostoucí konkurencí, která pomalu začala Tomb Raider válcovat a už vůbec se mu nelíbí hodnocení recenzentů, pro něž už Lara Croft přestává být zajímavá. Core Design tedy dostane za úkol vytvořit díl šestý, který nakonec vyjde s podtitulem The Angel of Darkness. Je to obtížný úkol, protože Core Design má málo času a hodně práce. Musí vytvořit nový engine, který by se ztotožnil s modernější výpočetní technikou a nahradil "starý okoukaný engine" a navázat na příběh v TR4: The Last Revelation, kde je Lara považována za mrtvou. Na to všechno je ohromně málo času. Ve finále vyšla hra, která postrádala mnoho z toho, co obsahovat měla a média byla zklamána comebackem Lary Croft, který se nakonec neuskutečnil. Recenze označily hru za propadák a na chvíli se zdálo, že Lara Croft má svá nejlepší léta za sebou. Od Eidosu přichází zpráva, že majetková práva ke hře Tomb Raider byla předána vývojářskému studiu Crystal Dynamics. Tato zpráva způsobí odchod tří klíčových členů Core Design ze společnosti, mezi nimi je i Jeremy Heath-Smith, výkonný producent série Tomb Raider, který pracoval na každém dílu ze série.

Pád Core Design
V následujících čtyřech letech Core Design vytvořilo ještě dva tituly, oba byly vytvořeny pro PSP. Konzole PlayStation Portable byla v té době velice oblíbená a slavná, snad to byla ze strany Core Design snaha o poslední uchycení se ve světě počítačových her. Ale nezdařilo se. Posledním úkolem od Eidosu bylo vytvořit remake k desátému výročí hry Tomb Raider s podtitulem Anniversary. Tímto vývojem ale bylo pověřeno i studio Crystal Dynamics. V téže době se také na pulty obchodů dostalo první zpracování Tomb Raider od Crystal Dynamics s podtitulem Legend. Eidos pověřil obě studia vývojem na Anniversary, aby ho nakonec mohl nechat tomu, kdo bude recenzenty lépe přijat a prodá více kopií. Vzhledem k tomu, že Legend byla prodejně daleko úspěšnější než Angel of Darkness, Eidost zbavuje Core Design práv na hru Tomb Raider a nechává je jít i s jejich z 80 procent hotovu Anniversary. Nakonec v roce 2007 oficiálně vychází Anniversary, která pochází z dílny Crystal Dynamics. Dne 11. května 2006 Eidos zveřejňuje tiskovou zprávu, v níž stojí, že majetek i zaměstnanci studia Core Design byli prodány nezávislé vývojářské společnosti Rebellion. Bývalí zaměstnanci z Core Design dále pracovali na vývoji her pod značkou Rebellion. Definitivně ale jejich práce končí v roce 2010, kdy studio Rebellion zaniká z důvodu končícího pronájmu a neschopností společnosti nalézt nového vlastníka.
_______________________

Související články:
TR Anniversary od Core Design

Užitečné odkazy:
Seznam všech vydaných a vyvíjených titulů
Oficiální web Core Design
_______________________

Zpět k rozcestníku Vývojáři  a vydavatelé

Navigace: Vývojáři a autoři

Žádné komentáře:

Okomentovat