pondělí 23. července 2012

Zapomenuté cutscény, Lařin deník a vynechané lokace. Co bylo v plánu a nakonec se do klasických TR nedostalo?

Tomb Raider. Ta hra je s námi již patnáct let... Je to dost dlouhá doba pro vývoj, řekla bych. Rozhodně co se týče alespoň počítačových her. Za tu dobu se toho také stihlo dost zamést pod koberec. Nemyslím nějaké mega průšvihy. Mám na mysli různé grafické maličkosti, vyjmuté levely, zapomenuté rendery, nezveřejněné beta verze nebo vyjmuté cutscény. Zajímá vás, o kolik mohly být starší TR bohatší?

Tomb Raider 1
Asi nejvýraznější proměnou jsou vymazané cutscény. Měli jsme vidět ještě jednu cutscénu - měla se odehrávat buď na konci hry a nebo měla sloužit jako vstupní intro, a měla zobrazovat Laru ve své ložnici, jak si prohlíží ulovený artefakt. Další rozdíl zaznamenalo prostředí. Místnosti, které se tvůrcům nezdály dost dobré nebo "suché", byly jednoduše vyjmuty. Většinou se jednalo o místnosti, které jsme měli jen projít a možná zastřelit několik nepřátel. Nečekaly nás žádné spuště nebo hádanky. Nelze opomenout ani Lařin arzenál - kromě známých věcí měl její batůžek disponovat také dynamitem a deníkem. Ten postupně chtěli tvůrci vkomponovat do nějakého dalšího TR. Nakonec se jim to podařilo až v Angel of Darkness. A Lara? Ta měla již v prvním díle mít dlouhý cop. Neměl ovšem vypadat tak, jak vypadá např. v TR2 nebo TR3, měl to být "buřtíkovitý" copánek, který má Lara v cutscénách. Bohužel, dělal trochu neplechu a tvůrcům se ho nepodařilo rozpohybovat. Rozhodli se tedy, že jí ho ustříhnou a nahradili ho drdolem. Na očích měla mít také kulaté sluneční brýle. Ať už to bylo proto, že přes ně špatně viděla nebo proto, že jí padaly z nosu, tvůrci se rozhodli i brýle dát pryč. Nemělo chybět ani automatické dvojí míření - Lara měla z jednoho místa mířit na dva nepřítele. Ani to se nevyvedlo. Ve finální hře se to povede málokdy a navíc automaticky, hráč to nemůže ovlivnit. Hra měla mít podstatně odlišné logo. Navíc je hlavní hrdinka často zobrazována v dlouhých kalhotách - slečna v dlouhých nohavicích byla v původním plánu Tobyho Garda. Pro legendární, krátké šortky se tvůrci rozhodli až na poslední chvíli.

Tomb Raider 2
Vzhledem k tomu, že engine TR2 byl skoro úplně stejný jako engine TR1, v původním plánu bylo, že Lara bude vypadat úplně stejně jako v TR1 - tedy že bude mít ostré vnady a již známý drdol. Na druhý pohled je ovšem engine v něčem přeci jen vylepšený - přibývá nebe, nové pohyby Lary a hráčovy možnosti se nepatrně vylepšují. Bylo načase přizpůsobit i hlavní postavu. Je detailnější a přibylo jí několik polygonů. Kupříkladu cop, otexturované tričko nebo tkaničky na botách. I dnes je ještě někde ke stažení takzvaná beta verze hry. To byla předchůdkyně dnešní alfa verze. Rozdíl spočíval v tom, že se v ní ještě vyskytovaly grafické bugy. Navíc, stejně jako v TR1 měla být na PlayStation možnost ukládání jen pomocí savegame krystalů. Nakonec se to ale udělalo tak, aby bylo možné ukládat hru podle toho, kde to chce sám hráč. I Lařino sídlo vypadalo trošku kostrbatě. Hlavní menu, kterému ve finále dominuje zelená, mělo být spíše do tmavě modré a mělo zobrazovat chrám Xianů, aby více připomínalo atmosféru hry. Nakonec se do něj ale dostala Lara a její úhlavní nepřítel, Marco Bartoli. I v TR2 se měl objevit kompas známý z TR1, ale praktičtější bylo udělat z kompasu stopky, které navíc počítaly hráčovy statistiky. Kompas se tedy stává dominantou pouze TR1. Lara byla v preview screenshotech zobrazována hned v několika verzích "Wetsuitů", tedy neoprénových plavek, které používá na vraku lodi Maria Doria. Na screenshotech se objevuje v červeno-černém neoprénu, některé rendery ji dokonce ukazují ve žluto-černém neoprénu. Do hry se ovšem dostal nakonec tmavě modrý neoprén. Poprvé se taky ukazují obrázky Lary v šatech (růžových!!) nebo v plavkách.

Tomb Raider 3
I tady mělo být menu zcela jiné. Uprostřed stála Lara z boku a za ní se řítil modrý meteorit do hořlavého jádra Země.Okolo byla černá tma, jakoby všechno stálo v temnotě. Působilo to zřejmě až moc tmavě, proto bylo prostředí vyměněno za přijatelnější modrou a žlutou. Různé outfity jako catsuit nebo outfit ze South Pacific Islands byly Laře dodány dodatečně. V preview screenshotech se v Indii, Nevadě, Londýně i Pacifiku prohání ve svém klasickém topu a hnědých khaki šortkách. Chybí několik plánovaných zbraní a dopravních prostředků. Ne, že by jich bylo zrovna málo, ale chybí kupříkladu jistý druh ručního děla nebo padák. I na známém člunu, který jsme si mohli otestovat v TR2, jsme se mohli dosyta vyřádit. Misí mělo být ve finále šest, nikoliv pět. Ze hry byla vyjmuta celá jedna část, která se měla odehrávat v Peru. Objevuje se jen na několika screenshotech z beta verze hry a vypadá vskutku výtečně. Proč byla ze hry vyjmuta, to si tvůrci nechali pro sebe. Asi by je ale dokončení této části stálo drahocenný čas a hra by se se svým vydáním zpozdila, proto celou část raději vyndali. Nicméně tato část hry byla velmi podobná té v Indii a Jižním Pacifiku. Je dost možné, že tvůrci chtěli mít hru skutečně různorodou a zdálo se jim, že vložením Peru by v sobě měla až moc exotiky. Ale všechno jsou to jenom dohady. Lara má v závěrečné misi na Antarktidě na sobě bílé kalhoty a oranžovou bundu. V beta screenshotech byla ukazována v bílé, tlusté kombinéze, která také vůbec nevypadala špatně. Lara celá v bílém by se nejspíš v bílém prostředí poněkud ztrácela. I někteří nepřátelé prošli změnami. Například Shiva měla mít červené tělo a modrý oděv se zlatým lemováním.

Tomb Raider 4
Ačkoliv zdánlivě dokonalý TR4, i on měl mít v původním plánu několik drobných rozdílů. I při Lařině vynikajícím výběru arzenálu jí chybí oblíbený Desert Eagle. Ano, skutečně tam měl být. Využití bylo ale zřejmě příliš malé, proto zbraň ze hry zcela zmizela. Stejnými funkcemi ovšem disponuje revolver. Vzhledem k tomu, že engine byl zcela nový, dělal tvůrcům trošku potíže. Při jízdě v autě nebo na motocyklu se například Laře zobrazovala lišta se vzduchem, která se měla zobrazovat, jen když byla Lara pod vodou. Objevilo se mnoho dalších problémů, které bylo třeba vyřešit. Ani do TR4 se nakonec nepodařilo propašovat Lařin deník, který mohl sloužit buď jako jakási nápověda nebo shrnutí vašeho dosavadního (v TR4 velmi obsáhlého) herního příběhu. Nebo kombinací obojího. Jisté je, že to mohlo určitě být zajímavé. V TR4 se objevují červeno-černí ninžové a světle modří ninžové. Měli tady pobíhat ale i černo-bílo-modří ninžové. Zřejmě měli mít stejné dovednosti jako ostatní, možná by jen kazili dojem hráče. Moc barev by zbytečně dělalo velký cirkus. Stejně jako u všech ostatních klasických dílů se i tady nachází několik "zapomenutých" renderů, které jsou dnes jen těžko k nalezení. Víte například o renderu, kde Lara jede na kole?

Tomb Raider 5
Místo Charlese Kanea jsme měli vidět Jeana-Yvese. Nakonec byla postava změněna. Jean Yves byl totiž vytvořen podle skutečného francouzského archeologa. Jemu se nelíbilo, že se objevil už v TR4, Core Design hrozil žalobou, pokud se objeví i v TR5. Nakonec byl jeho charakter změněn za Charlese Kanea. Změnil se jen jeho zjev a jméno - postava má ve hře stejný účel. Jako u všech dalších dílů se beta verze od alfa verze odlišuje například výrazně jinými sériemi textur, které se objevují v jednotlivých levelech. I Lařiny pistole prodělaly změnu - ve finální hře se při střelbě neblýskají, ale odpadávají z nich kulky a práší se z nich. V beta verzi měly při každém výstřelu i vzplát malým plamínkem. Lara má v preview screenshotech i jiný headset. Má na něm jakési dva mikrofony. Ve finální hře má obyčejný headset, tedy brýle s kamerou propojené s mikrofonem u úst. Chronicles byl také původně plánovaný jako datadisk pro TR4. Kvůli prodejnosti z něj ovšem Eidos udělal plnohodnotný díl série. TR 5 se oproti ostatním může zdát trošku slabší. Je to z toho důvodu, že při výrobě TR5 se pracovalo už na Angel of Darkness. TR5 dostala na starost jen hrstka několika málo členů týmu. Podle nich měl být Chronicles pouze takovým "přechodem" a "dodatečným dílem" po Last Revelation a před Angel of Darkness. 


Stejně jako svět, lidstvo nebo každý z rodů, i Lara a její hra má svou historii. Asi mě ta skutečnost, že se prodrala tak vysoko a zasáhla tolik do našich životů, nepřestane nikdy fascinovat. O to víc, když je na historii (v) Tomb Raider neustále co objevovat...
______________________

Navigace: Co možná nevíte?

2 komentáře:

  1. Wow! Nějaké věci jsem vážně nevěděl, jak jsi to všechno našla? :-)
    P.S. Já ti říkal, že Lařina encyklopedie bude růst do krásy :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznám se, že tohle vcelku snadno :)
      Jinak, díky moc :)

      Vymazat