Jsem zvyklá k amatérským levelům psát poněkud kratší recenze. Ale
byl by hřích nepoctít The Complicated Case něčím detailnějším, neboť
toto není jenom obyčejný amatérský level, dokonce to ani není obyčejná
amatérská hra. S Larou Croft a zcela novými postavami se můžeme vrhnout
do zábavného dobrodružství, které nám připomene staré dobré časy a navíc
poskytne kvalitní herní zážitek.
Posaďte se a připravte na dlouhé povídání - Complicated Case je tady...
Charlie a LaraHCroft se na chvíli (zřejmě dlouhou chvíli, vyrobit
amatérskou hru není práce na pár dní) staly takovým malým vývojářským
studiem, daly hlavy dohromady, každá si vzala na starost nějaké stránky
hry a ve finále vznikl výsledek, který potěší milovníky starých TR,
jelikož potkáme staré dobré lokace, potěší milovníky logických hádanek,
ať už těch těžších nebo těch jednodušších či důmyslných, tak milovníky
hlavně TR 4, na jehož engine je hra vytvořená. Navíc poznáme Laru v
nových (ne zcela neznámých) outfitech, poznáme nová místa a nové
charaktery, nepřátele i bojové taktiky. K úvodu mohu jenom říci, že moje
dojmy z hraní této hry jsou spíše pozitivní.
Znáte-li Complicated Case, pak jistě víte, o čem mluvím. Ne snad, že by
se nějaké chybky nevyskytly. Ale pojďme se na to podívat hezky kousek po
kousíčku, level po levelu, lokaci za lokací, abychom přišli na kloub
této hře a mohli se na ni podívat takzvaně "pod drobnohledem". Jsou zde
věci, které mi tak úplně nesedly, stejně jako spousta maličkostí, které
mě potěšily, a já bych ráda dala vědět o všech těchto
dojmech...
Level první - A příběh začíná... (Anglie)
Bylo
velmi dobrým tahem umístit první level hry do Lařiny vily. LHC mě
potěšila hned několika věcmi: v engine TR 4 a TR 5 nebyl hratelný zámek
Croftů, proto si šlo stěží představit, jak by asi vypadal, kdyby zde
byla možnost Lara's Home. Mohli jsme ho vidět jen ve videosekvencích a
intrech. Ovšem LHC překvapila, protože dům - s malými drobnůstkami, ovšem i
tak ho bezpečně poznáte - vytvořila v engine TR 4, pár drobností
pozměnila, ale přesto zůstaly jisté známé věci, díky kterým zavzpomínáme
na minulost s TR1, TR 2 a TR 3. Dále je velmi pěkným tahem začít příběh v
Lařině domě. Má to smysl, protože hráč má dojem, že s Larou hrál její
dobrodružství od úplného začátku - od chvíle, kdy si přečte dopis od
svého bývalého profesora s prosbou o pomoc a vrhne se vstříc dalšímu
dobrodružství. Navíc nás zde čeká vůbec první skvělá cutscéna. Hra obsahuje cutscény. Což dokazuje další stránku
úžasné schopnosti LHC pohrát si s různými programy a cílevědomost, aby
plán dovedla do finále své představy (jistě pod drobným dohledem a s
radami Charlie :)). Projdeme si dům, dokonce si venku budeme moci projít
překážkovou dráhu, najdeme pistole a hurá do Kambodže, kde se setkáme s
překvapivým nálezem...
Level okouzlí jednak výtečným
zpracováním, jednak důvěrným prostředím a navíc je příjemný pohled na
samotnou Laru, kterou holky oblékly do nového, slušivého oblečku.
Level druhý - Nečekaný objev...
Opět
level, při jehož hraní si pomyslíte, že musel dát autorce neuvěřitelně
moc zabrat. Není tady jediné zapomenuté místo. Kambodžský chrám vypadá
naprosto přesně a důvěrně (jako bych hrála TR4 nebo se vrátila do
chvilek v prvním TR filmu, kde Lara prozkoumávala Kambodžu), jediná
kostka na podlaze není rovná, terén je správně nepředvídatelný, tak aby
ho mohla překonat jedině naše stará dobrá Lara Croft, žádnou texturu
nepotkáte dvakrát. Level s ideálně dlouhou herní dobou, výtečným
prostředím a několika - opravdu si to slovo neodpustím - docela
roztomilými nepřáteli. Není jich moc, jsou rozmístěni tak, abyste se
nenudili, ale zase abyste kvůli nim zbytečně neumírali, což považuji za
velké plus této hry. Dobré rozmístění hádanek, nepřátel a nutnosti
nějakých akrobatických kousků. Člověk si to všechno může dělat
popořádku, chvíli se soustředí na skákání, chvíli na nepřítele, pak zase
na luštění hádanek. Hlavní je, že se nikdy nenudí.
Level třetí - Trinity College: Hurá na Dublinskou univerzitu!
Umístit
tento level do prostředí univerzity považuji za naprosto geniální
nápad. Vážně - pamatujete si, že by se Lara kdy ocitla v tak atraktivním
prostředí? Procházela uličkami studentů (ovšem zatím bez studentů),
sklady, knihovnami a profesorskými kancelářemi? Opět naprosto výtečné
zpracování levelu na jedničku. Na konci ten pěkný nápad, že kdesi pod
univerzitou se skrývá jeden z kamenů, který potřebujeme na dokončení
příběhu... A vůbec, nemohla jsem se vynadívat na Lařin outfit :)
Nesmírně se tam hodil. Co se mi ovšem nejvíce líbilo a co se mi skutečně
zarylo do paměti, byla univerzitní knihovna. To je opravdu mistrovsky
zpracovaná místnost. Navíc je tu hádanka s knihami dobře ukrytá. Nebudu
prozrazovat víc - přece vás nepřipravím o překvapení.
Ovšem
hádanka v místě, kde je nutné se dalekohledem podívat na postavení
figurek a pak si zapamatovat určitou figurku na určitém políčku, ta je
podle mě zbytečně těžká. Osobně jsem praktikovala taktiku strkat figurky
po celém hracím plánu a kam patřila, tam se prostě spustila cutscéna a
vyběhl nepřítel chránící kámen. Velmi příjemné zpestření, ale přiznám
se, že pro mě to byl trošku oříšek.
Level čtvrtý - Pod mořskou hladinu...
Lara
jako by vypadla z TR 2, z mých oblíbených levelů "pod vodou" z vraku
Maria Doria (jen s drobnou změnou, že měla na prsou důmyslně skryt nápis
LHC namísto SOLA), prostředí jako vystřižené z TR 1. Docela bych i
věřila tomu, že jedním z cílů bylo připomenout stará známá místa. V TR 1
tento level připomíná poslední level v Řecku - s chrámem, který stojí
na vodě a je od něj třeba najít klíč...
Jinak v tomto levelu
začíná dost přituhovat. V hlavní místnosti je schovaných několik uliček a
přístupových cest, z nichž vedou další uličky a cesty k různým páčkám,
klíčům a mačkadlům... A tak se brzy stalo, že jsem tam jednoduše
zabloudila a nemohla se vymotat ven. Jde vlastně o to, získat klíč k
chrámu a dostat se dovnitř, kde nás čeká závěrečná část levelu. Mezitím
ale je třeba najít spoustu klíčů k dalším dveřím, k dalším mřížím,
stisknout mnoho páček... Jsem si jistá, že s tímhle levelem si LHC dala
obrovskou práci (máš můj obdiv, nastavit všechny ty spouště, aby správně
fungovaly... Charlie byla jistě postavena do zvláštní pozice game
testera v tomto levelu. Muselo to být těžké...). Ten level byl tak
zamotaný, až se mi při prvním hraní stalo, že jsem se v něm jednoduše
zasekla, nemohla dál a pak jsem hru na dlouhý čas nechala zapomenutou... Na druhý pokus už jsem
byla opatrnější. Hledala jsem záchytné body a pamatovala si, kde už
jsem byla a kde ne. Nastupuje také těžší část hádanek - rozstřelit
provaz, zapálit pochodeň... Jsou to také hádanky, které se v TR moc
často neobjevovaly - tím pádem originální a pokud na ně přijdete, tím
budete mít lepší pocit z výhry.
Velmi chválím ten konec levelu
- je to mistrovsky udělané a hlavně důvěrné. Padající střechy, bortící
se chrám, kameny padající těsně za (nebo i před) Laru... Nastavit
kameru, aby se takhle klepala, muselo být velmi obtížné.
Level pátý až sedmý - Deštivé, úchvatné, podvečerní Irsko...
Tady
si dejte velký pozor, protože se budete bát. Levely v Irsku jsem v TR
Chronicles měla ze všeho nejméně ráda (dobře, první byl mrakodrap,
Irsko až po něm), takže jsem z čisté přirozenosti a zvyku moc důvěry k
těmto levelům neměla. Ale potěšily mě. Dokonalým
zpracováním a prostředím. A Lara se mi moc líbila. Stejně jako zpestření
projet se chvíli na motorce, ke které jsme si ovšem důmyslně museli
nejdřív najít poháněč plynu v podobě tekutého dusíku.
Irsko
vyniká dobrým zpracováním, velmi povedenými cutscénami, ale
na druhou stranu velmi obtížnými hádankami. Přiznám se, že v této části
hry jsem se dívala do návodu v jednom kuse (holky věděly, proč ho
zabalit do instalačního souboru). Vyžaduje to tady velkou
soustředěnost a je tu nutnost dívat se všude. Navíc vás občas přepadne
nějaký ten zombie... A ti jdou většinou zničit jedním způsobem, proti
ostatním jsou imunní. V té jedné zombie jsem trošku poznala Laru,
přiznám se, napadlo mě, jestli to není takový její další Doppelganger.
Měl teda trošku rozčepýřené vlasy a méně kůže, ale jinak vcelku věrný.
Byl docela i méně útočný a nebezpečný, než Doppie v Underworld
(naštěstí).
V Irsku jsou vyvedené
na jedničku jak exteriéry, tak i interiéry. Tomu prostředí budete prostě
věřit, budete se bát šlápnout o krok blíž (co když tam něco je) a ta
hra vás naprosto pohltí. Navíc poznáte, že prostředí občas nehraje Laře
příliš do ruky a budete se s ním muset poprat... Každou chvíli něco
přehlédnete, tady se co chvíli zřítíte... ve finále poznáte, že práce
vykradačky hrobek není tak úplně jednoduchá.
Ovšem i navzdory všem těmto kladům, výrazným pozitivům a schopnostem
autorek se mi nepodařilo hru dohrát do konce. To je ale nejspíš mojí
vlastní vinou, protože level Samhain Day je pro mě skutečně až moc
strašidelný a obtížný. Navíc jsem měla problémy s kancem, který vyběhne u
začátku, chtěla jsem ho zabít granátometem, a jak jsem vystřelila,
umřela mi namísto kance Lara... Zkrátka už to bylo nad moje síly. Neznamená to, že je hra špatná a že byste ji kvůli tomu neměli hrát. Naopak. Byl by hřích to nezkusit, protože vám bude
připomínat staré dobré časy a svěřím se vám, že si myslím, že tak
dobrých amatérských her ve světě TR je skutečně málo. Je to
profesionální, malicherné, dokonale promyšlené a mistrovsky zpracované.
Pokud se vám stýská po starých dobrých TR a nechcete hrát dokola známá
dobrodružství, pak je pro vás TRCC tou nejlepší volbou. Jen by to nemuselo být tolik těžké.
Co říct k závěru? Snad abych to nějak shrnula...
Pokud
vám v TR dělali problém nepřátelé, nemusíte se bát. Není jich přehnaně
moc ani málo, občas sice překvapí, ale vypořádáte se s nimi. S každým
novým levelem postupně roste náročnost hádanek a celkové hratelnosti,
což považuji za velké plus - uvést čtenáře do příběhu s něčím
jednodušším a zakončit to obtížně, aby měl pocit, že konec je skutečně
zasloužený. LHC vytvořila celou řadu zcela nových charakterů - od Jane
Fox a profesora Foxe či vojáka po nejrůznější nepřátele. Zmiňovala jsem
již zombie, jakousi Doppelganger (ty zombie mi připomínaly známého
oběšence z Gallows Tree).
Hra je provázena také několika drobnými mouchami. Nejsou to ale žádné
masařky. Oproti tomu, jaké chyby se vyskytovaly v dalších amatérských
levelech, které měly třeba 1, 2 levely. Tato hra jich má 7. A přesto
jsou to jenom detaily, které se dají opomenout a kvalitu hry to nijak
nesnižuje. Z toho co se mi stalo... Například na překážkách musíte lézt občas jinak, než stylem CTRL plus šipka nahoru. Je nutné doběhnout ke stěně, vyskočit
ALTem, zachytit se a vylézt. To není nic hrozného, v TR to praktikuji
celkem pravidelně a nestávalo se mi to často, nijak mi to nevadilo (snad
jen v Kambodži je u jednoho sloupu takové kritičtější místečko). Když
jsem se pokoušela dát na motorku kanystr s dusíkem, Lara vylekaně ječela. A nereagovala. Musela jsem udělat krůček dozadu, tady zmáčknout CTRL
a už to šlo normálně. Skutečně jsou to jenom drobnůstky, na které
rychle zapomenete. Navíc, pokud
nahlédnete do fóra na LHC blogu, pak se o chybách dočtete od ostatních
hráčů a budete na ně připraveni.
Je vidět, že holky si
práci dobře roztřídily. Dobře vymyšlený příběh, výběr lokací, některá
struktura levelů je evidentně práce Charlie,
splnění představ, výtečné zpracování a hodiny trpělivé práce s tvorbou
levelů je jasná (cílevědomá a pečlivá) práce LaryHCroft.
Na blogu LaraHCroft je hře věnovaná vlastní stránka. Budete-li se chtít o
hře dozvědět víc, zeptat se autorek nebo ostatních hráčů, nic vám
nebrání. Zapojte se do diskuzí, stahujte, hrajte... Stojí to za to.
Stručně:
Název: Tomb Raider: The Complicated Case
Vývojář: LHC team
Vývojář: LHC team
Počet levelů: 7
Herní engine: TR4
Lokace: Anglie, Řecko, Irsko, Kambodža
Nepřátelé: Zvířata, zombie, rytíři, lidé
Zbraně: Velký výběr - od klasických pistolí přes brokovnici a samopaly ke kuši či granátometu
Herní doba: cca 5 - 8 hodin
Úroveň obtížnosti: Střední až těžká
Hodnocení Jeanette: 80 %
_________________________
Všechny obrázky pocházejí z blogu LaraHCroft.
Zpět k rozcestníku Amatérské levely
Navigace: Recenze amatérských levelů
Všechny obrázky pocházejí z blogu LaraHCroft.
Zpět k rozcestníku Amatérské levely
Navigace: Recenze amatérských levelů
Žádné komentáře:
Okomentovat