neděle 3. června 2012

Připravte se na opravdu komplikovaný případ.

V září 2011, kdy tato recenze vznikla, mě autorky hry upozornily na to, že recenze je až příliš přechválená a pozitivní. Při svém zpětném pohledu na článek jsem s nimi musela souhlasit. Opět vám přináším recenzi na Complicated Case, ovšem tentokrát méně nadšenou, podloženou zpětným a objektivním dojmem :)

Jsem zvyklá k amatérským levelům psát poněkud kratší recenze. Ale byl by hřích nepoctít The Complicated Case něčím detailnějším, neboť toto není jenom obyčejný amatérský level, dokonce to ani není obyčejná amatérská hra. S Larou Croft a zcela novými postavami se můžeme vrhnout do zábavného dobrodružství, které nám připomene staré dobré časy a navíc poskytne kvalitní herní zážitek.
Posaďte se a připravte na dlouhé povídání - Complicated Case je tady...
Charlie a LaraHCroft se na chvíli (zřejmě dlouhou chvíli, vyrobit amatérskou hru není práce na pár dní) staly takovým malým vývojářským studiem, daly hlavy dohromady, každá si vzala na starost nějaké stránky hry a ve finále vznikl výsledek, který potěší milovníky starých TR, jelikož potkáme staré dobré lokace, potěší milovníky logických hádanek, ať už těch těžších nebo těch jednodušších či důmyslných, tak milovníky hlavně TR 4, na jehož engine je hra vytvořená. Navíc poznáme Laru v nových (ne zcela neznámých) outfitech, poznáme nová místa a nové charaktery, nepřátele i bojové taktiky. K úvodu mohu jenom říci, že moje dojmy z hraní této hry jsou spíše pozitivní.

Znáte-li Complicated Case, pak jistě víte, o čem mluvím. Ne snad, že by se nějaké chybky nevyskytly. Ale pojďme se na to podívat hezky kousek po kousíčku, level po levelu, lokaci za lokací, abychom přišli na kloub této hře a mohli se na ni podívat takzvaně "pod drobnohledem". Jsou zde věci, které mi tak úplně nesedly, stejně jako spousta maličkostí, které mě potěšily, a já bych ráda dala vědět o všech těchto dojmech...

Tak tedy...
Level první - A příběh začíná... (Anglie)
Bylo velmi dobrým tahem umístit první level hry do Lařiny vily. LHC mě potěšila hned několika věcmi: v engine TR 4 a TR 5 nebyl hratelný zámek Croftů, proto si šlo stěží představit, jak by asi vypadal, kdyby zde byla možnost Lara's Home. Mohli jsme ho vidět jen ve videosekvencích a intrech. Ovšem LHC překvapila, protože dům - s malými drobnůstkami, ovšem i tak ho bezpečně poznáte - vytvořila v engine TR 4, pár drobností pozměnila, ale přesto zůstaly jisté známé věci, díky kterým zavzpomínáme na minulost s TR1, TR 2 a TR 3. Dále je velmi pěkným tahem začít příběh v Lařině domě. Má to smysl, protože hráč má dojem, že s Larou hrál její dobrodružství od úplného začátku - od chvíle, kdy si přečte dopis od svého bývalého profesora s prosbou o pomoc a vrhne se vstříc dalšímu dobrodružství. Navíc nás zde čeká vůbec první skvělá cutscéna. Hra obsahuje cutscény. Což dokazuje další stránku úžasné schopnosti LHC pohrát si s různými programy a cílevědomost, aby plán dovedla do finále své představy (jistě pod drobným dohledem a s radami Charlie :)). Projdeme si dům, dokonce si venku budeme moci projít překážkovou dráhu, najdeme pistole a hurá do Kambodže, kde se setkáme s překvapivým nálezem...
Level okouzlí jednak výtečným zpracováním, jednak důvěrným prostředím a navíc je příjemný pohled na samotnou Laru, kterou holky oblékly do nového, slušivého oblečku.

Level druhý - Nečekaný objev...
Opět level, při jehož hraní si pomyslíte, že musel dát autorce neuvěřitelně moc zabrat. Není tady jediné zapomenuté místo. Kambodžský chrám vypadá naprosto přesně a důvěrně (jako bych hrála TR4 nebo se vrátila do chvilek v prvním TR filmu, kde Lara prozkoumávala Kambodžu), jediná kostka na podlaze není rovná, terén je správně nepředvídatelný, tak aby ho mohla překonat jedině naše stará dobrá Lara Croft, žádnou texturu nepotkáte dvakrát. Level s ideálně dlouhou herní dobou, výtečným prostředím a několika - opravdu si to slovo neodpustím - docela roztomilými nepřáteli. Není jich moc, jsou rozmístěni tak, abyste se nenudili, ale zase abyste kvůli nim zbytečně neumírali, což považuji za velké plus této hry. Dobré rozmístění hádanek, nepřátel a nutnosti nějakých akrobatických kousků. Člověk si to všechno může dělat popořádku, chvíli se soustředí na skákání, chvíli na nepřítele, pak zase na luštění hádanek. Hlavní je, že se nikdy nenudí.


Level třetí - Trinity College: Hurá na Dublinskou univerzitu!
Umístit tento level do prostředí univerzity považuji za naprosto geniální nápad. Vážně - pamatujete si, že by se Lara kdy ocitla v tak atraktivním prostředí? Procházela uličkami studentů (ovšem zatím bez studentů), sklady, knihovnami a profesorskými kancelářemi? Opět naprosto výtečné zpracování levelu na jedničku. Na konci ten pěkný nápad, že kdesi pod univerzitou se skrývá jeden z kamenů, který potřebujeme na dokončení příběhu... A vůbec, nemohla jsem se vynadívat na Lařin outfit :) Nesmírně se tam hodil. Co se mi ovšem nejvíce líbilo a co se mi skutečně zarylo do paměti, byla univerzitní knihovna. To je opravdu mistrovsky zpracovaná místnost. Navíc je tu hádanka s knihami dobře ukrytá. Nebudu prozrazovat víc - přece vás nepřipravím o překvapení.
Ovšem hádanka v místě, kde je nutné se dalekohledem podívat na postavení figurek a pak si zapamatovat určitou figurku na určitém políčku, ta je podle mě zbytečně těžká. Osobně jsem praktikovala taktiku strkat figurky po celém hracím plánu a kam patřila, tam se prostě spustila cutscéna a vyběhl nepřítel chránící kámen. Velmi příjemné zpestření, ale přiznám se, že pro mě to byl trošku oříšek.

Level čtvrtý - Pod mořskou hladinu...
Lara jako by vypadla z TR 2, z mých oblíbených levelů "pod vodou" z vraku Maria Doria (jen s drobnou změnou, že měla na prsou důmyslně skryt nápis LHC namísto SOLA), prostředí jako vystřižené z TR 1. Docela bych i věřila tomu, že jedním z cílů bylo připomenout stará známá místa. V TR 1 tento level připomíná poslední level v Řecku - s chrámem, který stojí na vodě a je od něj třeba najít klíč...
Jinak v tomto levelu začíná dost přituhovat. V hlavní místnosti je schovaných několik uliček a přístupových cest, z nichž vedou další uličky a cesty k různým páčkám, klíčům a mačkadlům... A tak se brzy stalo, že jsem tam jednoduše zabloudila a nemohla se vymotat ven. Jde vlastně o to, získat klíč k chrámu a dostat se dovnitř, kde nás čeká závěrečná část levelu. Mezitím ale je třeba najít spoustu klíčů k dalším dveřím, k dalším mřížím, stisknout mnoho páček... Jsem si jistá, že s tímhle levelem si LHC dala obrovskou práci (máš můj obdiv, nastavit všechny ty spouště, aby správně fungovaly... Charlie byla jistě postavena do zvláštní pozice game testera v tomto levelu. Muselo to být těžké...). Ten level byl tak zamotaný, až se mi při prvním hraní stalo, že jsem se v něm jednoduše zasekla, nemohla dál a pak jsem hru na dlouhý čas nechala zapomenutou... Na druhý pokus už jsem byla opatrnější. Hledala jsem záchytné body a pamatovala si, kde už jsem byla a kde ne. Nastupuje také těžší část hádanek - rozstřelit provaz, zapálit pochodeň... Jsou to také hádanky, které se v TR moc často neobjevovaly - tím pádem originální a pokud na ně přijdete, tím budete mít lepší pocit z výhry.
Velmi chválím ten konec levelu - je to mistrovsky udělané a hlavně důvěrné. Padající střechy, bortící se chrám, kameny padající těsně za (nebo i před) Laru... Nastavit kameru, aby se takhle klepala, muselo být velmi obtížné.

Level pátý až sedmý - Deštivé, úchvatné, podvečerní Irsko...
Tady si dejte velký pozor, protože se budete bát. Levely v Irsku jsem v TR Chronicles měla ze všeho nejméně ráda (dobře, první byl mrakodrap, Irsko až po něm), takže jsem z čisté přirozenosti a zvyku moc důvěry k těmto levelům neměla. Ale potěšily mě. Dokonalým zpracováním a prostředím. A Lara se mi moc líbila. Stejně jako zpestření projet se chvíli na motorce, ke které jsme si ovšem důmyslně museli nejdřív najít poháněč plynu v podobě tekutého dusíku.
Irsko vyniká dobrým zpracováním, velmi povedenými cutscénami, ale na druhou stranu velmi obtížnými hádankami. Přiznám se, že v této části hry jsem se dívala do návodu v jednom kuse (holky věděly, proč ho zabalit do instalačního souboru). Vyžaduje to tady velkou soustředěnost a je tu nutnost dívat se všude. Navíc vás občas přepadne nějaký ten zombie... A ti jdou většinou zničit jedním způsobem, proti ostatním jsou imunní. V té jedné zombie jsem trošku poznala Laru, přiznám se, napadlo mě, jestli to není takový její další Doppelganger. Měl teda trošku rozčepýřené vlasy a méně kůže, ale jinak vcelku věrný. Byl docela i méně útočný a nebezpečný, než Doppie v Underworld (naštěstí).
V Irsku jsou vyvedené na jedničku jak exteriéry, tak i interiéry. Tomu prostředí budete prostě věřit, budete se bát šlápnout o krok blíž (co když tam něco je) a ta hra vás naprosto pohltí. Navíc poznáte, že prostředí občas nehraje Laře příliš do ruky a budete se s ním muset poprat... Každou chvíli něco přehlédnete, tady se co chvíli zřítíte... ve finále poznáte, že práce vykradačky hrobek není tak úplně jednoduchá.
Ovšem i navzdory všem těmto kladům, výrazným pozitivům a schopnostem autorek se mi nepodařilo hru dohrát do konce. To je ale nejspíš mojí vlastní vinou, protože level Samhain Day je pro mě skutečně až moc strašidelný a obtížný. Navíc jsem měla problémy s kancem, který vyběhne u začátku, chtěla jsem ho zabít granátometem, a jak jsem vystřelila, umřela mi namísto kance Lara... Zkrátka už to bylo nad moje síly. Neznamená to, že je hra špatná a že byste ji kvůli tomu neměli hrát. Naopak. Byl by hřích to nezkusit, protože vám bude připomínat staré dobré časy a svěřím se vám, že si myslím, že tak dobrých amatérských her ve světě TR je skutečně málo. Je to profesionální, malicherné, dokonale promyšlené a mistrovsky zpracované. Pokud se vám stýská po starých dobrých TR a nechcete hrát dokola známá dobrodružství, pak je pro vás TRCC tou nejlepší volbou. Jen by to nemuselo být tolik těžké.

Co říct k závěru? Snad abych to nějak shrnula...
Pokud vám v TR dělali problém nepřátelé, nemusíte se bát. Není jich přehnaně moc ani málo, občas sice překvapí, ale vypořádáte se s nimi. S každým novým levelem postupně roste náročnost hádanek a celkové hratelnosti, což považuji za velké plus - uvést čtenáře do příběhu s něčím jednodušším a zakončit to obtížně, aby měl pocit, že konec je skutečně zasloužený. LHC vytvořila celou řadu zcela nových charakterů - od Jane Fox a profesora Foxe či vojáka po nejrůznější nepřátele. Zmiňovala jsem již zombie, jakousi Doppelganger (ty zombie mi připomínaly známého oběšence z Gallows Tree).
 Hra je provázena také několika drobnými mouchami. Nejsou to ale žádné masařky. Oproti tomu, jaké chyby se vyskytovaly v dalších amatérských levelech, které měly třeba 1, 2 levely. Tato hra jich má 7. A přesto jsou to jenom detaily, které se dají opomenout a kvalitu hry to nijak nesnižuje. Z toho co se mi stalo... Například na překážkách musíte lézt občas jinak, než stylem CTRL plus šipka nahoru. Je nutné doběhnout ke stěně, vyskočit ALTem, zachytit se a vylézt. To není nic hrozného, v TR to praktikuji celkem pravidelně a nestávalo se mi to často, nijak mi to nevadilo (snad jen v Kambodži je u jednoho sloupu takové kritičtější místečko). Když jsem se pokoušela dát na motorku kanystr s dusíkem, Lara vylekaně ječela. A nereagovala. Musela jsem udělat krůček dozadu, tady zmáčknout CTRL a už to šlo normálně. Skutečně jsou to jenom drobnůstky, na které rychle zapomenete. Navíc, pokud nahlédnete do fóra na LHC blogu, pak se o chybách dočtete od ostatních hráčů a budete na ně připraveni.

Je vidět, že holky si práci dobře roztřídily. Dobře vymyšlený příběh, výběr lokací, některá struktura levelů je evidentně práce Charlie, splnění představ, výtečné zpracování a hodiny trpělivé práce s tvorbou levelů je jasná (cílevědomá a pečlivá) práce LaryHCroft.
Na blogu LaraHCroft je hře věnovaná vlastní stránka. Budete-li se chtít o hře dozvědět víc, zeptat se autorek nebo ostatních hráčů, nic vám nebrání. Zapojte se do diskuzí, stahujte, hrajte... Stojí to za to.

Stručně: 
Název: Tomb Raider: The Complicated Case
Vývojář: LHC team
Počet levelů: 7
Herní engine: TR4
Lokace: Anglie, Řecko, Irsko, Kambodža
Nepřátelé: Zvířata, zombie, rytíři, lidé
Zbraně: Velký výběr - od klasických pistolí přes brokovnici a samopaly ke kuši či granátometu
Herní doba: cca 5 - 8 hodin
Úroveň obtížnosti: Střední až těžká
Hodnocení Jeanette: 80 %
_________________________

Všechny obrázky pocházejí z blogu LaraHCroft.

Zpět k rozcestníku Amatérské levely

Navigace: Recenze amatérských levelů

Žádné komentáře:

Okomentovat