Listopad 2000. Je to přesně rok, co byla Lara
Croft pohřbena pod útrobami hroutící se pyramidy a fanoušci stále neví,
jestli je doopravdy mrtvá, nebo "jen" pohřešovaná. Nervózně s
rozklepanou rukou vkládají své nové CD Tomb Raider Chronicles do PC
mechaniky a svých přístrojů PSX v naději, že snad konečně najdou odpověď
na důležitou otázku, která se ve vzduchu vznáší tak dlouho, až začíná
být dusivá.
Hned v prvním intru po spuštění hry
je přivítá počasí stejně sychravé, jako je za jejich vlastními okny a
grafika téměř skutečná. Ve starším bělovlasém pánovi poznají svého
oblíbence Winstona. Zmate je obrovská šedivá socha
z kamene, která má podobu krásné ženy, jen je jaksi bez života. Na
desce stojí jméno, které dodnes v mnoha lidech vyvolává husí kůži. Jedno
je ale stále nejisté: je to jenom pomník, nebo je to hrob?
Tomb Raider Chronicles má být jakýsi skok zpátky dopředu,
ještě před události, které se staly v TR 1 (až TR 4). Hráči jsou
zavedeni do čtyř různých lokací a misí, v nichž mohou rozpoznat určitou podobnost s předchozími hrami a v každé z nich budou moci poodhalit kousek z Lařiny minulosti. Zatímco vůbec první mise, která nás zavede do Říma, má tematicky připomínat TR 1 (bezesporu hlavně díky charakterům Pierra a Larsona), druhá mise v Rusku a v ruských vodách má připomínat TR 2, velká část hry se též odehrávala pod vodou. V Irsku s mladou Larou a jejími culíky zavzpomínáme na to, jak jsme s ní dováděli v TR 4 v Kambodži a v New Yorku Lara obleče úplně stejný sexy kostýmek, jako měla v Londýně na proslulé misi v TR 3. Ačkoliv se Chronicles nepyšní zrovna dobrým kritikám a nadšeným recenzím,
jedno jí upřít nelze: na jedné straně důstojně připomíná již známá
dobrodružství, na straně druhé se podařilo v TR Chronicles zasadit
příběhy tak, aby byly zcela originální a uzavřené (aby byly jako takové "paměti"). Už jen hlavní herní příběh, kdy se tři přátelé sejdou v Sídle Croftů
po tom, co shlédnou zprávy a stále neví, zda je Lara Croft mrtvá či ne,
a vzpomínají na to, jaká s ní prožili dobrodružství, přímo křičí tím,
že ta hra bude mít něco do sebe.
Co asi nelze upřít je fakt, že hra je podstatně krátká, výrazně kratší než předchozí hry ze série. Lara získává několik nových pohybů (například chůzi po laně) a několik nových zbraní
(může pomocí zbraně vystřelit lano a v New Yorku se vybavila speciálním
samopalem). Bohužel, hra není příliš dlouhá a tak se pro tyto novinky
nenajde moc využití. Velkou chybou je ale tvrdit, že Chronicles
nepřinesla vůbec nic nového a originálního - dokonale zpracované filmy a skvěle zvládnutá intra, zajímavé lokace, dosud nepoznané, nádherná scenérie a vynikající atmosféra - to je TR Chronicles.
Tomb Raider v pořadí pátý, který mnozí odsoudili slovy, že "to měl být spíš datadisk ke čtyřce, protože to lze jen těžko považovat za plnohodnotný díl tak dříve kvalitní série",
sice nepřinesl hráčům odpověď na tolikrát vyřčenou otázku - zda Lara
Croft žije, či ne, ale dovolil jim něco vyjímečného, a to pustit se
přímo po hlavě do Lařiny minulosti a i tak poskytnout kvalitní zážitek.
Přesto je TR Chronicles považován ze jeden z nejméně úspěšných pokračování
dobrodružství Lary Croft. Recenze, které se neodváží hodnotit hru více
než šesti body z deseti a fakt, že tento díl je se svými 1, 8 miliony prodanými kusy
druhý nejhůře prodávaný Tomb Raider k roku 2009, mluví za své. Nicméně
pro toho, kdo nehledá odpověď na otázky a kdo hledá vyjímečný zážitek
spojený s příjemným trávením času je Chronicles tou pravou volbou.
Ten, kdo hledá odpověď na otázku, zda je Lara živá či ne, se dočká až v poněkud temnějším a odlišnějším Angel of Darkness...
______________________________
Žádné komentáře:
Okomentovat