neděle 22. ledna 2012

Jeanette's the 15th Anniversary Gallery: Tomb Raider - The 10th Anniversary

Desáté výročí Tomb Raider. Kulatiny. To se musí oslavit! Jak? Eidos rozhodl následovně: To se musí oslavit nějak vyjímečně. Dáme fanouškům zcela novou hru. A ne jen tak obyčejnou...
Ze zprávy, z které nejdříve sršelo tolik nadějí a nadšení, nakonec vylezlo, že se bude jednat o "pouhý" remake vůbec první hry s Larou Croft. Aha. Takže zase tak nová hra to nebude... Copak si myslí, že nás tímhle nějak překvapí?

Výročí, které připadalo na listopad roku 2006, se nakonec opozdilo a konalo se až v červnu následujícího roku. Titul pod názvem "10. výročí" kvůi tomu už tak trošku ztrácel svůj význam. Výrobou hry byli pověřeni Crystal Dynamics, a ti, jak už jsme se přesvědčili u TR Legend, vždycky trošku datum vydání přeceňují a nakonec ho posouvají a posouvají, až je definitivně potvrzeno třeba o půl roku později. Stalo se to i v případě TR Anniversary.

Ne každý ale ví, že i po evidentním pádu Core Design byli i tvůrci původních klasických her pověření výrobou výročního titulu. Měli připraveno úplně všechno - zpracované lokace, hlavní hrdinku, která měla dostat novou vizáž a nové pohyby, engine, který měl tak trošku navazovat na Angel of Darkness. Hra byla hotová z 80% a zdálo se, že spolehliví Core Design dodrží termín. Jenže jednoho dne přišlo oznámení s tím, že jim byla definitivně sebrána licence k Tomb Raider. Výrobu výročního titulu měl dokončit Crystal Dynamics, který na svém vlastním Anniversary pracoval ve stejné době. Proč tomu tak bylo, ačkoliv prodejnost TR Legend se v žádném případě ani zdaleka nemohla vyrovnat prodejnosti klasických her, to je záhada (ačkoliv čistou logickou zřejmě odhadneme, že jistou váhu na tom měla komerce a "přátelské" domluvy lidí z Eidosu a lidí z Crystal Dynamics). Že to skutečně nebyl dobrý tah, dokazuje i statistika. TR Anniversary je se svým 1, 7 milionem kusů prodaných kopií k roku 2009 nejhůře prodávaným Tomb Raiderem... Crystal Dynamics to svádí na skutečnost, že Anniversary vydali pro málo konzolí, ale pravda bude nejspíš skrytá ve skutečnosti, že sebrání licence kvalitním vývojářům se prostě neodpouští...

Zřejmě to způsobuje i fakt, že hra není tak docela originální. Však nikdo s převratným úspěchem snad ani počítat nemohl, vždyť kdo by si koupil něco, co už jednou hrál? Přesto, těchto 1, 7 milionů fanoušků nejspíš lákalo zahrát si již jednou (a stokrát) známé dobrodružství očima jiných tvůrců. Vůbec to nebyl špatný nápad. Všichni tito fanoušci zdaleka nebyli nespokojeni. Navíc, pro někoho, kdo Lařinu premiéru v roce 1996 prošvihl, může být TR Anniversary skutečně kvalitním a zábavným titulem, který mu navíc přináší i nový příběh. V TR Anniversary je vylepšeno několik věcí, na které si lidé nejčastěji stěžovali v TR Legend (například úplně hloupá kamera nebo neustálé zvědavé dotazy v mikrofonu), což dělalo hru sice známou, ale příjemnou, a Crystal Dynamics se opět posunuli o kousíček dopředu. Pro někoho, kdo rád vnímá nostalgii, bylo jistě velmi příjemné a zároveň zvláštní vidět ta samá místa, ty samé lokace, ty samé tváře o deset (a půl) let později...

TR Anniversary si navzdory své malé prodejnosti odnáší velmi dobré hodnocení od kritiků, jako dosud nejlépe vydařený díl od Crystal Dynamics. Recenzentům se líbilo dívat se na starý známý outfit a procházet stejná místa, přitom používat pohybový arzenál legendové Lary a poslouchat hlas Keeley Hawes. V TR Anniversary tvůrci zdůraznili to, co se jim na TR 1 zdálo výtečné, a naopak trošku umázli (někdo říká, že odflákli) to, co se jim zdálo maličko chaotické nebo nehodící se (díky tomu je herní doba TR Anniversary o trochu kratší než herní doba TR 1 - například celý level Cistern úplně chybí). Naopak ale některé věci udělali neobyčejně pěkně - například přestřelky s Pierrem zmizely a teď se budeme s francouzským dobrodruhem vídat jen ve videosekvencích, souboje s finálními bossy byly trošku oživeny a už nejsou tolik jednoduché. Je zde třeba najít jistou strategii, jak na ně a - ačkoliv se mnou někdo možná nebude souhlasit, ale v porovnání s Legend - zde bylo nutné opět trošku používat hlavu.

V TR Anniversary se stejně jako v TR 1 vydáme do Peru, Řecka, Egypta a na Ztracený ostrov. Jen Sídlo Croftů se nám tentokrát přesunulo do Cornwallu, zatímco to staré bylo v Surrey. Opět se setkáme se starými známými jako jsou Pierre, Larson, Kold, Kid nebo Natla. Ačkoliv osud všech (ne)přátel je úplně stejný, ve videosekvencích je jen ten rozdíl, že ty v TR Anniversary mají víc polygonů než ty v TR 1 a ačkoliv hra končí úplně stejně, mnozí se na TR Anniversary dívají sice ne jako na díl tak úplně originální, ale bezesporu jako na díl jedinečný. Dát fanouškům TR Anniversary bylo důstojným poděkováním za jejich desetiletou podporu. Ovšem, myslím, že by vůbec nebylo špatné, kdybychom si mohli zkusit remake od Core Design. To už je ovšem věc názoru každého z nás...

Pokud jste ale zvědaví na můj názor na TR Anniversary, to, jak se mi tento díl líbil, můžete posoudit z toho, jak moc jsem se snažila na obrázku pro Jeanette's Special Gallery :)
 ____________________________

Žádné komentáře:

Okomentovat