Desáté výročí Tomb Raider. Kulatiny. To se musí oslavit! Jak? Eidos rozhodl následovně: To se musí oslavit nějak vyjímečně. Dáme fanouškům zcela novou hru. A ne jen tak obyčejnou...
Ze zprávy, z které nejdříve sršelo tolik nadějí a nadšení, nakonec vylezlo, že se bude jednat o "pouhý" remake vůbec první hry s Larou Croft. Aha. Takže zase tak nová hra to nebude... Copak si myslí, že nás tímhle nějak překvapí?
Výročí, které připadalo na listopad roku 2006, se nakonec opozdilo a konalo se až v červnu následujícího roku. Titul pod názvem "10. výročí"
kvůi tomu už tak trošku ztrácel svůj význam. Výrobou hry byli pověřeni
Crystal Dynamics, a ti, jak už jsme se přesvědčili u TR Legend, vždycky
trošku datum vydání přeceňují a nakonec ho posouvají a posouvají, až je definitivně potvrzeno třeba o půl roku později. Stalo se to i v
případě TR Anniversary.
Ne každý ale ví, že i po evidentním pádu Core Design
byli i tvůrci původních klasických her pověření výrobou výročního
titulu. Měli připraveno úplně všechno - zpracované lokace, hlavní
hrdinku, která měla dostat novou vizáž a nové pohyby, engine, který měl
tak trošku navazovat na Angel of Darkness. Hra byla hotová z 80%
a zdálo se, že spolehliví Core Design dodrží termín. Jenže jednoho dne
přišlo oznámení s tím, že jim byla definitivně sebrána licence k Tomb
Raider. Výrobu výročního titulu měl dokončit Crystal Dynamics, který na
svém vlastním Anniversary pracoval ve stejné době. Proč tomu tak bylo,
ačkoliv prodejnost TR Legend se v žádném případě ani zdaleka nemohla
vyrovnat prodejnosti klasických her, to je záhada (ačkoliv čistou
logickou zřejmě odhadneme, že jistou váhu na tom měla komerce a
"přátelské" domluvy lidí z Eidosu a lidí z Crystal Dynamics). Že to
skutečně nebyl dobrý tah, dokazuje i statistika. TR Anniversary je se
svým 1, 7 milionem kusů prodaných kopií k roku 2009 nejhůře prodávaným Tomb Raiderem...
Crystal Dynamics to svádí na skutečnost, že Anniversary vydali pro málo
konzolí, ale pravda bude nejspíš skrytá ve skutečnosti, že sebrání
licence kvalitním vývojářům se prostě neodpouští...
Zřejmě to způsobuje i fakt, že hra není tak docela originální.
Však nikdo s převratným úspěchem snad ani počítat nemohl, vždyť kdo by
si koupil něco, co už jednou hrál? Přesto, těchto 1, 7 milionů fanoušků
nejspíš lákalo zahrát si již jednou (a stokrát) známé dobrodružství
očima jiných tvůrců. Vůbec to nebyl špatný nápad. Všichni tito fanoušci
zdaleka nebyli nespokojeni. Navíc, pro někoho, kdo Lařinu premiéru v
roce 1996 prošvihl, může být TR Anniversary skutečně kvalitním a
zábavným titulem, který mu navíc přináší i nový příběh. V TR Anniversary
je vylepšeno několik věcí, na které si lidé nejčastěji
stěžovali v TR Legend (například úplně hloupá kamera nebo neustálé
zvědavé dotazy v mikrofonu), což dělalo hru sice známou, ale příjemnou, a
Crystal Dynamics se opět posunuli o kousíček dopředu. Pro někoho, kdo
rád vnímá nostalgii, bylo jistě velmi příjemné a zároveň zvláštní vidět
ta samá místa, ty samé lokace, ty samé tváře o deset (a půl) let
později...
TR Anniversary si navzdory své malé prodejnosti odnáší velmi dobré hodnocení od kritiků, jako dosud nejlépe vydařený díl
od Crystal Dynamics. Recenzentům se líbilo dívat se na starý známý
outfit a procházet stejná místa, přitom používat pohybový arzenál
legendové Lary a poslouchat hlas Keeley Hawes. V TR
Anniversary tvůrci zdůraznili to, co se jim na TR 1 zdálo výtečné, a
naopak trošku umázli (někdo říká, že odflákli) to, co se jim zdálo
maličko chaotické nebo nehodící se (díky tomu je herní doba TR Anniversary o trochu kratší než herní doba TR 1 - například celý level Cistern úplně chybí). Naopak ale některé věci udělali neobyčejně pěkně - například přestřelky s Pierrem zmizely a teď se budeme s francouzským dobrodruhem vídat jen ve videosekvencích, souboje s finálními bossy byly trošku oživeny
a už nejsou tolik jednoduché. Je zde třeba najít jistou strategii, jak
na ně a - ačkoliv se mnou někdo možná nebude souhlasit, ale v porovnání s
Legend - zde bylo nutné opět trošku používat hlavu.
V TR Anniversary se stejně jako v TR 1 vydáme do Peru, Řecka, Egypta a na Ztracený ostrov. Jen Sídlo Croftů se nám tentokrát přesunulo do Cornwallu, zatímco to staré bylo v Surrey. Opět se setkáme se starými známými jako jsou Pierre, Larson, Kold, Kid nebo Natla.
Ačkoliv osud všech (ne)přátel je úplně stejný, ve videosekvencích je
jen ten rozdíl, že ty v TR Anniversary mají víc polygonů než ty v TR 1 a
ačkoliv hra končí úplně stejně, mnozí se na TR Anniversary dívají sice
ne jako na díl tak úplně originální, ale bezesporu jako na díl
jedinečný. Dát fanouškům TR Anniversary bylo důstojným poděkováním za
jejich desetiletou podporu. Ovšem, myslím, že by vůbec nebylo špatné,
kdybychom si mohli zkusit remake od Core Design. To už je ovšem věc
názoru každého z nás...
Pokud jste ale zvědaví na můj názor na TR Anniversary, to, jak se mi tento díl líbil, můžete posoudit z toho, jak moc jsem se snažila na obrázku pro Jeanette's Special Gallery :)
____________________________
Žádné komentáře:
Okomentovat