středa 18. ledna 2012

Jeanette's the 15th Anniversary Gallery: Tomb Raider VI - The Angel of Darkness

Na otázku, zda Lara Croft žije či ne, její fanoušci dostanou odpověď až o tři roky později od vydání poslední hry. Tentokrát musejí čekat až do června roku 2003. Jsou plní očekávání a zároveň nedůvěry - Eidos jim slíbil, že nechá vyplout na povrch celou pravdu o tom, jak to s Larou vlastně bylo, jak se dostala z pod pyramidy, jak snáší zradu od svého (ne)přítele Wernera Von Croye a proč je najednou tak "temná". Proč se vlastně titul s pořadovým číslem šest jmenuje "Anděl z temnot". Namísto odpovědí mají hráči na krku útěk v jedné z Pařížských uliček, přišli o milovaný batůžek a jejich milovaná hrdinka má ruce potřísněné krví svého bývalého učitele... Z vykradačky hrobek se stává podezřelá z vraždy číslo jedna.

Angel of Darkness je jednou z těch her, které můžete buď milovat nebo nenávidět. Mnoho fanoušků nemůže říct, že by tři roky čekání stály za to. Hra získává zcela nový engine, zcela nové charaktery, zcela nový příběh, zcela nový pohled na svět, zcela novou Laru. Tyrkysové nátělníky jsou pryč, tentokrát se vrhneme v maskáčích vstříc dešti v Paříži a v Praze a ani na chvíli nezůstaneme suší. Navíc se nám pod ruce vetře nový herní charakter s tajemným jménem Kurtis Trent. Spousta lidí si najednou říká: co se to stalo? A Eidos odpovídá: Lara je prostě jiná... Po událostech v Egyptě přece nemůže v žádném případě zůstat stejná...

Změnila šatník a účes, trošku vybledla a začala se trošku víc líčit. Taková je Lara v Angel of Darkness. Díky novému enginu přibyla velká škála pohybů a ty staré se zcela změnily. Hádanky už nelze řešit jen pomocí přehazování pák a milovaná dvojice pistolí je najednou pryč... Prostředí se nedá počítat po krychlích a každý skok slečny Croftové je jinak dlouhý. Není divu, že spoustu lidí tyto "vymoženosti" doháněly k šílenství.
Na druhý pohled už to ovšem není tolik strašné. Pohyby se dají naučit, s Lařiným vzhledem se tak jako tak smíříme, hádanky lze řešit i jinými způsoby, místo dvojice pistolí máme k dispozici další hračky nebo vlastní kopance a i ty skoky po čase získají jistou pravidelnost. Pár levelů s Kurtisem Trentem se dá přežít...
Mnozí si ho dokonce zamilovali!

Bohužel, spousta věcí, která byla slibována v trailerech a na předváděcích akcích, nebyla nakonec dodržená. To celou TR komunitou otřáslo a zčásti to způsobilo tak mizerná hodnocení - hráči dostali nakonec úplně něco jiného, než čekali. Zmizelo několik videosekvencí, dokonce se vytratila velká spousta chystaných úrovní a hlavní aktéři byli ochuzeni o některé pohyby (nejvíce to odnesl chudák pan Trent). Bylo to způsobeno velkým nátlakem ze strany Eidos, který trval na tom, aby hra byla vydána co nejdřív. Mnozí tvrdí, že kdyby Core Design měli víc času a vložili do hry vše, co tam vložit chtěli, byl by Angel of Darkness možná nejlepším titulem. Jiný vzhled hlavní hrdinky, nový herní charakter (Core Design vyslovil, že by s Kurtisem klidně udělal vlastní herní sérii - kvůli krachu to bohužel zůstalo pouze u debat) a celkové ztemnění série by se dalo překousnout, kdyby se v Angel of Darkness objevily všechny chystané projekty.
A hlavně, to nejdůležitější - jak se dostala Lara domů z Egypta a co se stalo mezi událostmi v TR 4 a v TR 6 - jsme se vůbec nedozvěděli. Na to spousta lidí s nadšením čekala...

Šestý díl série se rozletěl do světa ve 2, 3 milionech kusech kopií (k roku 2009). Podle reakcí je ale úplně jedno, že tato hra je třetí nejhůře prodávanou ze série - pro velkou část fanoušků je tohle nejoblíbenější díl TR série a nedá na něj dopustit. Jsou tací, kteří jiný TR, než je tento, nehrají. Možná je to způsobeno dokonalou "krimi" atmosférou, tajemnem a naprosto vyjímečným příběhem, který patří k těm nejlepším, jenž se v Tomb Raider kdy objevily. Hra se nesla v příjemném duchu, má vynikající soundtrack a zpracování vůbec není nejhorší. Je nejspíš faktem, že po vydání tohoto dílu přišel Core Design o licenci ke značce Tomb Raider. Ale všichni lidé, kteří na hře spolupracovali, na sebe mohou být pyšní, jelikož vytvořili hru, díky které spousta lidí k Laře Croft přilnula a že vytvořili titul, který k sérii neodmyslitelně patří. Každý z nás TR fanoušků po Angel of Darkness čas od času rád sáhne. Ta hra má v sobě totiž takové... kouzlo... V nové Laře? V Kurtisovi? V příběhu nebo ojedinělém zpracování? Nikdo neví, v čem to je... Jisté je jenom to, že Lara Croft se opět zapsala do paměti - ať už s názory zápornými nebo těmi nejlepšími...
  _________________________________

Žádné komentáře:

Okomentovat