středa 25. ledna 2012

I Lařina encyklopedie má svá pravidla!

Aby to mezi bloggery všechno správně fungovalo, je zapotřebí stanovit si jisté hranice, které se nesmí překročit a určitá pravidla, která bychom měli dodržovat. Se svými dlouholetými zkušenostmi vytváření blogů jsem se několikrát setkala s různými problémy, které obnášely nejrůznější hádky, výčitky a zbytečné konflikty. Pokud nebudete pravidla ignorovat a obcházet, buďte si jistí, že budete mými oblíbenými návštěvníky a ráda vám kdykoliv pomůžu. Mohu vám slíbit, že pokud vy se budete chovat podle pravidel, můžete to samé jednání čekat i ode mě.

Nebojte se. Není to žádný zákoník. Je to jen drobný výčet toho, že lidé by se k sobě i na blozích měli chovat slušně, brát jeden druhého na vědomí, jednat fér a mít jeden ke druhému úctu.

1) Slušné chování ještě nikdy nenadělalo nepřátele. Jsem si jistá, že se v komentářích obejdeme bez urážlivých výrazů, nenormálních projevů nebo vulgárních slov. Kdo by opakovaně chodil na tento blog s úmyslem urážet a sprostě se vyjadřovat, bude zablokován.

2) Mám ráda, pokud se pod článkem v komentářích diskutuje jenom o tématu, kterého se článek týká. Samozřejmě se smíte dotazovat nebo mě na něco upozorňovat, ale opravdu bych nerada, kdyby se pod článkem o arzenálu Lary Croft objevila kilometrová diskuze o comebacku Britney Spears nebo pod článkem o Kurtisovi Trentovi debata na téma, jestli první stvořil Bůh Chucka Norrise nebo jestli Chuck Norris stvořil Boha.

3) Na komentářích netrvám. Ale věřte, že každý komentář, který mi darujete, mi udělá neskonalou radost. Pokud to nebude reklama nebo text o tom, jak je ten článek hnusný, který se tu objeví jenom proto, aby mě dotyčná osoba naštvala :)

4) Co se týče kopírování, budu moc ráda, pokud se vám moje práce zalíbí a klidně vám dovolím si ji "půjčit", pod podmínkou, že mi nejdříve dáte vědět (mailem nebo komentářem někde na blogu) a na svém blogu uvedete zdroj, ze kterého jste kopírovali. Týká se to článků i obrázků - s některými články si dávám hodiny práce, proto jistě pochopíte, že bych byla smutná, kdybych ho našla jinde pod jménem někoho jiného.

5) Zmíněné pravidlo se týká jen textů a obrázků. Pokud se vám zalíbí zpracování nějakého mého článku (postavení textu nebo obrázků, nadpisy...), prosím. Nebudu sice jásat nadšením, pokud pojmu podezření, ale zároveň vás nemohu nařknout, že jste ode mě něco vzali. Jsem háklivá jen na text a obrázky. Navíc neříkám, že se občas někde inspirovat sama nenechám.

6) Jsme lidi. Nejsme neomylní. Ale zároveň se dokážeme domluvit. Pokud se náhodou něco takového stane a já najdu svůj článek jinde, aniž bych o tom dříve byla zpravena, jsem si jistá, že to nebude nic, co by se nedalo vyřešit klidnou, lidskou, férovou domluvou. S omluvou a dotazem - a to říkám ze zkušenosti - skutečně dojdete dál, než s urážkami a předstíráním mrtvého brouka. I já se nejdříve ptám a pokud se náhodou něco vyskytne, snažím se problémy přiměřenou cestou řešit. Ráda bych, aby fungovalo pravidlo: jak já k vám, tak vy ke mně.

7) Kdo pravidla kopírování poruší a nebude schopen to nijak vyřešit, čeká ho nahlášení a zablokování přístupu na tento blog.

8) Co se týče spřátelení - zásadně "nespřáteluji". Budu-li chtít navštěvovat nějaký blog, dám si ho do oblíbených odkazů. Samozřejmě budu ráda, když i vy si Lařinu encyklopedii dáte do oblíbených odkazů. Ale v jiných ohledech pro mě "spřátelování" nemá žádný význam. Mít ve "spřátelených blozích" někoho, kdo byl na tomto blogu jednou a víkrát ho nenavštívil, pro mě ztrácí smysl. Pokud si máme o čem povídat, ráda si vás přidám do oblíbených odkazů. Ale kvůli tomu přece nemusíme mít "spřátelé blogy".

9) Buďte tak hodní, a neopravujte mě. Nejsem stroj, jsem jenom člověk. Nikdo nejsme neomylní. Nemám doktorát z českého jazyka ani z předmětu Tomb Raider a ačkoliv byl vždycky mojí silnou stránkou, mám právo na chybu. Já vám taky pod každý článek nepíšu, že po čárce se dává mezera a že po "t" následuje tvrdé "y". Je důležité, jak člověk s jazykem zachází - jestli umí napsat smysluplnou větu, pak už se nějaká ta čárka ve větě dá klidně opomenout.

10) Nebojte se mi napsat. Blog je od toho, abychom našli lidi se společnými zájmy. Ráda se s vámi seznámím, pokud si budeme mít o čem povídat. Věřím, že komunita Tomb Raider v České republice je velká. Ráda bych našla lidi, se kterými bych si mohla popovídat o své oblíbené hrdince i o novinkách ze světa TR.

Předem děkuji za přečtení pravidel a za to, že je budete dodržovat. Doufám, že se vším souhlasíte a že jsem tento článek nepsala nadarmo. 

Jeanette,
autorka blogu