čtvrtek 1. března 2018

Legendární žena má svůj exponát v muzeu voskových figurín

Věděli jste, že Lara Croft má svůj vlastní exponát ve známém Grévin Museum? Toto legendární muzeum voskových figurín se nachází na Motmartru v Paříži. Muzeum je zároveň francouzskou historickou památkou. Nachází se zde zhruba 450 exponátů a velkou část expozice zobrazují scény z dějin Francie. Kupříkladu zde potkáte výjev z upálení Johanky z Arku, Bartolomějské noci nebo i výjevy ze světových dějin, například první krok člověka na Měsíci. Jeho návštěva musí být bezesporu úžasným zážitkem, který si v srdíčku ponecháte celý život. Uvidíte zde dokonalé kopie již zesnulých nebo stále živých osobností - politiků, herců, zpěváků a historických postav. A skoro nebudete věřit, že jsou to jenom sochy.

Muzeum Grévin na Montmartru
v Paříži.
Lara Croft v muzeu voskových figurín
A jak to souvisí s naší virtuální hrdinkou? I ji zde můžete potkat. V tomto muzeu se nachází exponát Lary Croft. V muzeu se totiž nachází i fiktivní postavy (francouzský Obelix ze známé komiksové série, nebo české postavičky jako Krteček a Spejlb s Hurvínkem). Lara Croft ohromila svět tím, že byla vůbec první čistě ženskou počítačovou hrdinkou. Podmanila si srdce tisíců mužů i žen po celém světě. Legendární žena s dvěma pistolemi připnutými na stehnech se probojovala na vrchol žebříčku s nejúspěšnějšími videohrami. A v roce 2000 se jí dostalo i takové úcty, že byla pro muzeum voskových figurín vytvořena její socha.

Sochu v životní velikosti vyrobil sochař Eric de Saint Chaffray, jeden ze tří sochařů pracujících pro Grévin Museum. S tímto francouzským umělcem udělal autor webu tombraidersource exkluzivní rozhovor*, kde se autora sochy Lary Croft ptal nejen na to, jak se mu pracovalo na fiktivní hrdince, ale i na jeho předešlou kariéru a osobní život.

Saikanji (autor tombraidersource): Povíte nám něco o sobě? Jaký byl dosud váš profesní život?
Eric: Jsem nezávislý sochař, takže Muzeum Grévin je prvním partnerem, pro kterého pracuji a představuje převážnou část mého dnešního působení. Také se zabývám osobní tvůrčí činností, která není pro nějakou práci nebo komerční působení. Profesně se živím jako sochař už od konce svých studií na sochařině.

Saikanji: Proč jste si vybral zrovna vytváření sochy Lary Croft?
Eric: Pro Grévin pracují tři sochaři a já jsem jedním z nich. Není to moje volba jako spíš rozhodnutí muzea, kdo vytvoří jakou sochu, takže Laru Croft "rozpočítali" zrovna na mě.


Saikanji: LC je fiktivní charakter, nikoliv reálná postava. Nemohl jste mít žádný živý model, podle kterého jste mohl tvořit. Podle čeho jste nakonec zpracoval finální podobu exponátu?
Eric: Využil jsem své představivosti přímo při shlížení videohry Tomb Raider, prohlédl jsem si mnoho vizualizací a konceptů. Jediným hmatatelným "modelem" pro mě byla 15,7 palcová soška, kterou lze zakoupit v obchodě. Pro vytvoření tohoto díla mi také posloužila příručka ke hře Tomb Raider 3.


Autor sochy (vlevo) se svým skvostem.
Saikanji: Zapózovala vám Lara Weller (tehdejší modelka Lary; pozn. Jeanette), abyste si ujasnil Lařiny proporce a vzhled?
Eric: Ne. Opravdu jsem vycházel pouze z virtuálního modelu. 

Saikanji: Jak dlouho trvala výroba sochy Lary Croft?
Eric: Trvalo to cca jeden měsíc.

Saikanji: Mohl byste nám tak nějak vysvětlit v bodech postup, jakým vznikají takováhle díla?
Eric: Nejprve jsem musel zvolit pózu, v které bude postava prezentována a dále zvolit "koncept" tedy prostředí, které bude okolo ní. V tomto případě to je "sloupová síň" v Grévinu. Taky je třeba poznat model - použít média, literaturu, utřídit si, co je zač. Najít vhodné příslušenství - pistole, oblečení, boty... Dát postavě nějaký nádech. U Lary Croft bylo rozhodnuto, že její ruce budou připomínat ruce patnáctileté dívky, aby byla zachována její jemnost a křehkost mezi tím, že drží palné zbraně, což působí drsně. A pak se dáme do modelování. U Lary bylo náročné to, že její proporce nejsou vůbec lidské, a musela odpovídat své přehnané herní anatomii. 

Saikanji: Barvení a malování sochy bylo také vaší prací?
Eric: Kolorizace a barvy byly úkolem kosmetického uměleckého týmu. 

Saikanji: Jak se sám díváte na charakter Lary Croft? Co pro vás jako pro umělce znamená?
Eric: Tomb Raider byla ve své době takovou malou revolucí. Byl jsem poctěn, když jsem dostal tento úkol od Grévin muzea, protože jsem tu hru hrál před lety se svým synem. Povaha Lary Croft znamenala něco zcela nového; virtuální charakter, který si uměl poradit, žít nebo zemřít a měl značný sex-appeal. Na druhou stranu byl takový bojovník zranitelný a křehký. Jako pro sochaře bylo pro mě vytváření tak "neanatomického" modelu zajímavou zkušeností.

Saikanji: Kolik dalších figurín jste vytvořil pro muzeum Grévin?
Eric: Pracuji pro muzemu od roku 1983 a od té doby jsem vytvořil více než stovku soch.

Saikanji: Pracujete na dalších projektech? Pro další muzea nebo filmové produkce, popřípadě divadlo?
Eric: Mám více zakázek, ale hlavní je pro mě práce pro muzeum Grévin.

Muzeum má pobočky také v Praze, Montreálu a Soulu. Každá pobočka pro jinou zem a z nich převážně pochází osobnosti, které zde uvidíte vyobrazené jako sochy. Z našich českých osobností se můžete v Praze podívat na Václava Havla, Helenu Vondráčkovou, Karla Gotta, Lucii Bílou, sportovce Emila Zátopka nebo spisovatele Karla Čapka.
Sám autor sochy prohlásil, že exponáty procházejí vývojem stejně jako jejich opravdoví představitelé. Původní exponát Lary v tyrkysovém topu je vlevo, později přebarven a přizpůsoben na její modernější vzhled v Angel of Darkness.
_________________________
* Původní (nezkrácenou) verzi rozhovoru s autorem sochy si můžete přečíst na oficiálním TR blogu. Moje verze je trochu zkrácená a volně přeložená.
_________________________

Navigace: Kuriozity ze světa TR, Další zajímavé články o LC

4 komentáře:

  1. Wow luxus! Moc krásný článek. :)
    Lara si samozřejmě zaslouží takovou poctu a pracovat na ni musí být čest. Je až neuvěřitelné, co všechno naše hrdinka dokázala.
    V Paříži jsem byla už 2x, ale ani jednou nebyla možnost se v daném muzeu zastavit. :( Snad se to do třetice podaří. :)

    OdpovědětVymazat
  2. to já joo :D sice hrozna fotka ale pamatka musí byt :D
    http://nd01.jxs.cz/350/510/151c841883_45500301_u.jpg
    http://nd01.jxs.cz/053/495/52a28e7500_45435295_o2.jpg

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježiš ty jsou supr :D Přidám je do článku, jestli nevadí. Česká fanynka vyfocená s Larou!

      Vymazat
    2. ok, lidi se pobaví :D to už je pěkně stará fotka, no :D

      Vymazat